لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

اشتون: قصد دارم در هفته‌های آینده به ایران سفر کنم


خانم اشتون روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد که ایران و ۱+۵ در کوتاه مدت به توافقی جامع دست پیدا کنند.
خانم اشتون روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد که ایران و ۱+۵ در کوتاه مدت به توافقی جامع دست پیدا کنند.
کاترین اشتون٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه٬ ۲۳ دی‌ماه اظهار کرد که در هفته‌های آینده قصد دارد که به ایران سفر کند. وزارت خارجه ایران ۲۲ دی‌ماه اعلام کرد که محمد جواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران از کاترین اشتون برای سفر به تهران دعوت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه کاترین اشتون روز دوشنبه در جریان یک کنفرانس خبری در کویت٬ ضمن استقبال از دعوتی که برای سفر به ایران از او شده است٬ گفت: «قصد دارم که در هفته‌های آینده این کار را انجام دهم.»

عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بين‌الملل وزير امور خارجه ايران، ۲۱ دی‌ماه گفت که محمد جواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران از کاترین اشتون «دعوت باز» کرده است تا خانم اشتون «سفری به ایران در هر زمانی داشته باشد».

کاترین اشتون که سفر خود به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را آغاز کرده است٬ روز دوشنبه همچنین خواستار اجرای توافق‌نامه هسته‌ای ژنو شد و افزود که اتحادیه اروپا اقدام‌های صورت گرفته از سوی ایران در این زمینه را بررسی خواهد کرد.

ایران و ۱+۵ سوم آذرماه سال جاری به توافق موقت شش‌ماهه‌ای دست یافتند. پس از آن تفاهم طرفین بر سر نحوه اجرایی کردن این توافق مدت ۵۰ روز به طول انجامید.

در نهایت عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و یکی از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای، ۲۲ دی ماه اعلام کرد تهران و طرف‌های گفت‌وگو بر سر برنامه اتمی راه‌حل‌هایی برای مواردی که بر سر آن اختلاف داشتند، یافته‌اند و این توافق‌نامه از۳۰ دی‌ماه اجرایی می‌شود.

طبق گزارش‌ها از ۳۰ دی‌ماه ایران گام‌هایی را در جهت متوقف کردن غنی‌سازی ۲۰ درصدی خود بر می‌دارد که در مقابل نیز از شدت بخشی از تحریم‌ها علیه ایران کاسته می‌شود.

کاترین اشتون روز دوشنبه در کویت با اشاره به توافق ژنو گفت که اکنون مسئله «حیاتی» تبدیل این «توافق سیاسی» به یک «اقدام عملی» است و ابراز امیدواری کرد که ایران و ۱+۵ در کوتاه مدت به توافقی جامع دست پیدا کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان سفر خود تاکنون از امارات متحده عربی و کویت دیدار کرده است. او قصد دارد در ادامه سفرش که طبق گزارش‌ها قرار است تا ۲۶ دی‌ماه به طول بیانجامد٬ به عربستان سعودی٬ عمان و قطر نیز برود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه خانم اشتون در این سفر قصد دارد با کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره توافق اتمی با ایران٬ وضعیت سوریه و تلاش‌ها برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها گفت‌و‌گو کند.
XS
SM
MD
LG