لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

نشست سه‌جانبه عراقچی، شرمن و اشمید در ژنو


عباس عراقچی و همتای آمریکایی‌اش وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا
عباس عراقچی و همتای آمریکایی‌اش وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا
در نخستین روز از مذاکرات کارشناسی در ژنو، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و هلگا اشمید معاون کاترین اشتون نشست سه‌جانبه برگزار کردند.

عصر پنجشنبه، دور چهارم مذاکرات کارشناسی در مورد چگونگی اجرای مفاد توافقنامه ژنو از سر گرفته شد.

در این دور از مذاکرات، عباس عراقچی، معاون معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، سرپرستی تیم مذاکره‌کنندگان ایرانی را برعهده دارد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا، نیز که عازم روسیه بود، در ژنو توقف کرد و به مذاکرات پیوست.

یک منبع نزدیک به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای به خبرگزاری ایرنا گفت: «نشست سه جانبه میان اشمید، شرمن و عراقچی درباره مسایل باقیمانده برای اجرای توافق نامه ژنو برگزار شد و سپس نمایندگان ایران و آمریکا با یکدیگر نشست دوجانبه‌ای داشتند.»

به گفته این منبع آگاه نشست دوجانبه میان نمایندگان ایران و نماینده گروه ۱+۵ ،خانم اشمید، نیز آغاز شده و انتظار می‌رود چند ساعت به طول انجامد. آخرین خبرها حاکی از آن است که دور دوم مذاکرات عراقچی و اشمید تا بامداد جمعه ادامه داشته است.

در تیم ایران، حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل امور سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و نیز کارشناسانی از وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی و همچنین کارشناسان امور بانکی و نفتی حضور دارند.

پیش از این برخی دیپلمات‌ها به خبرگزاری‌های غربی گفته بودند که اصرار ایران به حفظ برخی ظرفیت‌های تحقیقاتی در مورد سانتریفیوژها مذاکرات را با دشواری مواجه کرده است.

اگر گرو‌‌ه‌های کارشناسی بتوانند در زمینه «برنامه اقدام مشترک» به توافق دست یابند، آنگاه زمینه برای اجرای توافقنامه موقت ژنو مهیا خواهد شد.

با این حال هم در تهران و هم در واشینگتن، مخالفان توافق هسته‌ای در تلاشند، این توافق را مخدوش و ناکافی جلوه دهند. گروهی از نمایندگان مجلس در ایران از این توافق ناراضی‌اند و به دفعات به وزیر خارجه در این مورد تذکر داده‌اند.

در آمریکا نیز، روز پنجشنبه، سناتورهای آمریکایی بار دیگر از طرح تحریم‌های تازه علیه ایران حمایت کردند. این اقدام سناتورها در حالی است که کاخ سفید تصریح کرده که در صورت تصویب چنین طرحی، باراک اوباما آن را وتو خواهد کرد.

روز پنجشنبه، ولادیمیر پوتین و حسن روحانی، رئیسان جمهوری روسیه و ایران هم با یکدیگر درباره نحوه اجرای هسته‌ای ژنو گفت‌وگو داشتند.
XS
SM
MD
LG