لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۳

ابراز بی‌اطلاعی اعضای دولت از تشکیل تیم نظارت بر مذاکرات اتمی


عباس عراقچی می‌گوید تصمیم‌گیری در مورد مذاکرات هسته‌ای بر عهده شورای عالی امنیت ملی است.
عباس عراقچی می‌گوید تصمیم‌گیری در مورد مذاکرات هسته‌ای بر عهده شورای عالی امنیت ملی است.
حسام‌الدین آشنا٬ مشاور رئیس جمهور و عباس عراقچی٬ عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای روز دوشنبه در دو گفت‌و‌گوی جداگانه نسبت به تشکیل شورای نظارت بر مذاکرات هسته‌ای ابراز بی‌اطلاعی کردند. آقای عراقچی پیشتر نیز بی‌اطلاعی خود را ابراز کرده بود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ حسام‌الدین آشنا روز دوشنبه٬ ۱۶ دی‌ماه گفت: «اساسا دولت و وزارت خارجه از موضوع تشکیل هیئت ناظر بر تیم مذاکره کننده هسته‌ای بی‌اطلاع است.»

عباس عراقچی٬ معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز روز دوشنبه در گفت‌و‌گوی تلفنی با برنامه «صبح با خبر» شبکه خبر بار دیگر درخصوص تشکیل این تیم نظارتی ابراز بی‌اطلاعی و در عین حال تاکید کرد که تصمیم‌گیری در زمینه مذاکرات هسته‌ای بر عهده شورای عالی امنیت ملی و انجام مذاکرات وظیفه وزارت امور خارجه است.

وی گفت: «تصمیم‌گیری‌ها در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود و اجرای آن بر عهده نهاد‌های مختلف است و در خصوص مذاکره٬ این کار بر عهده وزارت امور خارجه است و گزارش هر دور مذاکره هم به شورای امنیت ملی و دیگر مراجع داده می‌شود و آن‌ها نظارت خود را دارند و اگر هرجا لازم باشد تصحیح صورت گیرد٬ اعلام خواهند کرد.»

پیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بودند که قرار است هیئتی نظارت بر مذاکرات هسته‌ای را بر عهده بگیرد.

محمد اسماعیل کوثری٬ نماینده اصولگرای مجلس٬ ۱۱ دی‌ماه گفته بود که با توجه به پیش نرفتن مذاکرات به نفع ایران٬ تصمیم به تشکیل این تیم گرفته شده و افزوده بود که در عین حال قرار است دو عضو دیگر نیز به تیم مذاکره‌کننده اضافه شود. ابراهیم آقامحمدی٬ دیگر نماینده اصولگرای مجلس نیز این خبر را تایید کرده و گفته بود که هیئت نظارت بر مذاکرات چهار یا پنج عضو دارد.

پس از آن مقام‌های ارشد وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده هسته‌ای نسبت به این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کردند. محسن رضایی٬ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفته است که از تشکیل این تیم اطلاعی ندارد.

عباس عراقچی روز دوشنبه تاکید کرد که روال تصمیم‌گیری و نظارت بر مذاکرات هسته‌ای کاملا تعریف شده است و توسط شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود. وی افزود این روال از گذشته وجود داشته و تغییری نکرده است.

به گزارش ایرنا روز دوشنبه همچنین کاظم جلالی٬ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که دلیلی برای حضور نمایندگان در مذاکرات و جلسات کارشناسی هسته‌ای وجود ندارد.

در عین حال محمدرضا باهنر٬ نایب رئیس مجلس ۱۴ دی‌ماه گفته بود که هیئتی با عنوان نظارت بر عملکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در مجلس شکل نگرفته است و تشکیل آن نیز بعید به نظر می‌رسد.

ایران و ۱+۵ سوم آذرماه در ژنو به توافق موقت هسته‌ای دست یافتند. بر اساس این توافق ایران متعهد به محدودکردن موقت فعالیت‌های هسته‌ای خود می‌شود تا در ازای آن بخشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو شود.

اصولگرایان و رسانه‌های حامی آن‌ها از زمان حصول این توافق بارها به آن تاخته و تآکید کرده‌اند که دستاورد ایران از این مذاکرات حداقلی بوده است.
XS
SM
MD
LG