لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

انتقاد شدید فریدون عباسی از توافق‌نامه هسته‌ای ژنو


فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران، می‌گوید که توافقنامه ژنو کار بزرگی نیست، اما دولت حسن روحانی آن را بزرگ کرده است.
فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران، می‌گوید که توافقنامه ژنو کار بزرگی نیست، اما دولت حسن روحانی آن را بزرگ کرده است.
فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران، توافق‌نامه هسته‌ای ژنو را به شدت مورد انتقاد قرار داده و آن را ناشی از «انفعال» گروه مذاکره‌کنندگان ایرانی دانست.

وب‌سایت فرهنگ‌نیوز روز سه‌شنبه، ۳ دی، گفت‌وگوی بلندی را با آقای عباسی منتشر کرده است که در آن سیاست‌های دولت حسن روحانی در زمینه برنامه اتمی ایران و مذاکرات با قدرت‌های جهانی را «نامشخص»، «منفعلانه» و باعث تضعیف اراده ملی توصیف می‌کند.

به گفته او، طرف ایرانی در مذاکرات ژنو از سر «خوش‌خیالی» و «عجله» امتیازات بسیاری را به غرب داد، در حالی که «قهرمان کسی است که امتیاز ندهد و از حریف قدرتمند امتیاز بگیرد».

توافق‌نامه ژنو که ماه گذشته منعقد شد، ایران را برای شش ماه متعهد می‌سازد که فعالیت‌های اتمی خود را محدود کند و از جمله غنی‌سازی اورانیوم را در سطوح پایین‌تر از ۲۰ درصد ادامه دهد.

اما فریدون عباسی می‌گوید که «کاهش سطح غنی‌سازی به درخواست دیگران عزم و اراده ملی ما را خدشه‌دار می‌کند».

به گفته این مقام پیشین دولت ایران، رآکتورهای تحقیقاتی خاص و همین‌ طور رآکتور تهران به سوخت بالای پنج درصد یا ۲۰ درصد نیاز دارد و اکنون «کاهش غنی‌سازی اورانیوم ما را از رسیدن به توسعه در زمان مقرر و با تکیه به دانش و فناوری بومی باز می‌دارد».

آقای عباسی پیش از این نیز در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق در تهران، توافق‌نامه ژنو را هدف انتقاد قرار داده و ادعا کرده بود که اگر سعید جلیلی، مسئول پیشین مذاکرات هسته‌ای ایران، یک دهم «امتیازات ژنو» را می‌داد، اکنون به جای حسن روحانی رئیس‌ جمهور بود.

او در گفت‌وگو با فرهنگ‌نیوز هم بار دیگر مقایسه‌ای از عملکرد دو گروه مذاکره‌کننده ایرانی به سرپرستی سعید جلیلی و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی، ارائه می‌دهد و می‌گوید: «به نظر من در مذاکرات ژنو منفعلانه عقب‌نشینی کرده‌اند، اما گروه مذاکره‌کننده قبلی ما منفعلانه برخورد نمی‌کرد...در واقع توافقی که حاصل شده بزرگ نیست؛ دولت فعلی این موضوع را بزرگ کرده که کار بزرگی انجام داده است.»

وی در نهایت با انتقاد از سیاست‌های هسته‌ای حسن روحانی گفت: «خط قرمز در دیدگاه آنها نامشخص است. این که ما چند سانتریفیوژ را بچرخانیم به چه درد می‌خورد؟ ما می‌خواهیم انرژی تولید کنیم، می‌خواهیم در زندگی مردم پرتوها اثر داشته باشند... بهتر است بعضی چهره‌های پشت پرده که نظریه‌پرداز این مذاکرات هستند شناخته شوند تا خط آنها مشخص شود.»

ایران به خاطر برنامه هسته‌ای خود با تحریم‌های گسترده بین‌المللی مواجه شده است و اکنون توافق‌نامه ژنو امکان رفع بخشی از این تحریم‌ها را فراهم می‌آورد.
XS
SM
MD
LG