دستور کار اجلاس جی ۸؛ بحران اقتصادی جهانی و ايران

لوگو «جی ۸» در مرکز خبری اجلاس در شهر «لاکيلا»، ايتاليا سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۸۸

شهر «لاکيلا» در ايتاليا از روز چهارشنبه ميزبان اجلاس سه روزه کشورهای عضو گروه هشت یا «جی ۸» است که اقدام‌های انجام شده برای مقابله با بحران اقتصاد جهانی و نيز مسائل مربوط به ايران را بررسی می‌کنند.

علاوه بر بحران مالی ـ اقتصادی جهانی و مسئله انتخابات ايران و پيامدهای بعد از آن، مسائل ديگری از جمله تغييرات آب و هوايی، امنيت غذايی در دستور کار اجلاس گروه «جی ۸» قرار دارد.

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، ديميتری مدوديف، رئيس جمهوری روسيه، به همراه رهبران بريتانيا، آلمان، ايتاليا، فرانسه، کانادا و ژاپن و نيز نمايندگان کشورهای اتحاديه اروپا در اين اجلاس شرکت خواهند داشت.

هو جين تائو، رئيس جمهوری چين نيز طبق برنامه می‌بايد از جمله رهبران حاضر در اين اجلاس باشد اما روز چهارشنبه برنامه خود برای شرکت در اين گردهمايی را به حال تعليق درآورد تا با بازگشت به چين به خشونت‌های قومی در استان سين‌کيانگ در شما‌ل‌غربی کشور بپردازد که تاکنون به گفته خبرگزاری دولتی شین‌هوآ دست‌کم ۱۵۶ کشته، ۱۰۸۰ زخمی بر جای گذاشته و ۱۴۳۴ نفر نيز بازداشت شده‌اند.

وزارت امور خارجه چين در بيانيه‌ای اعلام کرد که رئيس جمهوری به دليل «وضعيت پيش‌آمده» در استان سين‌کيانگ به کشور بازگشته است، و به جای وی دای بينگواو، عضور شورای دولتی در اجلاس «جی ۸» شرکت خواهد کرد.

اجلاس «جی ۸» در شهر زلزله‌زده «لاکيلا» برگزار می‌شود که کمتر از۱۰۰ روز پيش در جريان زلزله‌ای ويران شد و بيش از ۵۰ هزار نفر از ساکنان آن مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند. محل برگزاری اجلاس پادگان نيروهای انتظامی شهر است که در جريان وقوع زلزله محل استقرار تيم‌ها و گروه‌های امدادی و کمک‌رسانی بود.

پس لرزه‌ها در این شهر تا به امروز ادامه دارد و تنها هفته پيش زلزله‌ای به قدرت بيش از چهار درجه در مقياس ريشتر شهر را مجدداً لرزانده بود. سيلويو برلوسکونی، نخست وزير ايتاليا می‌گويد که برای اعلام همبستگی با مردم «لاکيلا» محل اجلاس را به اين شهر منتقل کرده و می‌خواهد که روز چهارشنبه باراک اوباما را به بازديد مناطق آسيب ديده شهر ببرد.

نخستين دستور کار اجلاس بحران مالی ـ اقتصادی جهانی خواهد بود. اقدام‌های ضروری برای جلوگيری از تکرار بحران عدم‌بازپرداخت اعتبارات بانکی، مقررات مربوط به اجبار بانک‌ها به بالا بردن ذخيره سرمايه‌ای، قواعد تجارت جهانی و جلوگيری از اقدام‌های حمايت‌خواهانه برای محصولات داخلی کشورها از جمله راه‌هايی است که به بحث گذاشته خواهد شد.

در بُعد بين‌المللی مسائلی نظير انتخابات رياست جمهوری ايران و اعتراض‌ها به نتايج و پيامدهای حوادث پس از آن، مسئله خاورميانه، درگيری‌های قومی در چين، تسليحات هسته‌ای و تروريسم از مسائل عمده مورد بحث خواهد بود.

علاوه بر اين موضوع مديريت تغييرات آب و هوايی در سطح جهان نيز از مسائلی است که در دستور کار اجلاس «جی ۸» قرار دارد.

قرار است روز جمعه سران کشورهای آفريقايی به اين اجلاس ملحق شوند تا کار اختصاص بودجه حمايتی برای رونق کشاورزی در کشورهای در حال توسعه راپيش ببرند و معضل گرسنگی جهانی و قحطی در کشورهای فقير را به بحث بگذارند.