سلطانيه از اميدواری البرادعی می‌گويد

علی اصغر سلطانيه، سفير و نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی

علی اصغر سلطانيه می گويد محمد البرادعی اميدوار است تا قبل از پايان دوره مديريتی اش پرونده ايران از دستور کار شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی خارج شود.

محمد البرادعی، رئيس سازمان انرژی اتمی، روز دوشنبه در نشستی خبری ضمن ابراز تأسف از آنچه در کره‌شمالی به وجود آمده با اشاره به موضوع هسته‌ای کره‌شمالی و ايران ابراز خوش‌بينی کرده بود که مشکل از راه گفتگو قابل حل و فصل باشد.

آقای البرادعی اظهار داشت :« من بسيار خوشحالم که سياست آمريکا از تقابل به گفتگو و احترام متقابل تغيير کرده است. من نسبت به فضای جديدی که به وجود آمده خوش‌بين هستم.»

در تفسير به اين سخنان، علی اصغر سلطانيه، سفير و نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، که برای شرکت در «اجلاس بين المللی انرژی هسته ای در قرن ۲۱» در پکن پايتخت چين به سر می‌برد در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی تعبير خود از خوش‌بينی البرادعی به حل مساله هسته ای ايران را بيان ‌کرد.

آقای سلطانيه گفت: «سخنان آقای البرادعی بيانگر آن است که پرونده ايران بايد برای هميشه از دستور کار شورای حکام خارج شود».

وی اضافه کرد: «البرادعی به اين جمع بندی رسيده است که موضوع هسته ای ايران که با انگيزه های سياسی به يک بحران تبديل شده است بايد در فضای ديگری خاتمه داده شود.»

متن سخنان محمد البرادعی که مورد استناد آقای سلطانيه است، هيچ اشاره‌ای به موضوعات مورد نظر وی ندارد. اما دبير کل آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای به صراحت به مسئله ايران اشاره می‌کند، آنجايی که می‌گويد رويکرد باز آمريکا به ايران می‌تواند فرصتی باشد «برای حل و فصل مسئله ايران، نه فقط موضوع هسته‌ای بلکه کل مسئله روابط بين ايران و جامعه بين‌الملل.»

اما آقای سلطانيه در ادامه گفتگوی خود با خبرگزاری جمهوری اسلامی می‌گويد: «سخنان مديرکل آژانس دارای اين پيام بود که نبايد اندک کشورهايی که سعی در مانع تراشی در مسير حل مساله هسته ای ايران دارند بيش ازاين با اهداف و مقاصد سياسی فضای فنی و تخصصی آژانس را تحت تاثير قرار دهند».

در «اجلاس بين المللی انرژی هسته ای در قرن ۲۱» که توسط آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برگزار شده، وزرای نيرو و نمايندگان بيش از ۶۰ کشور برای مذاکره پيرامون آينده انرژی هسته‌ای مذاکره می‌کنند.

از ايران محمد سعيدی، معاون برنامه‌ريزی و امور بين‌الملل سازمان انرژی هسته‌ای، احمد فياض‌بخش معاون نيروگاهی سازمان انرژی هسته‌ای و علی‌اصغر سلطانيه، سفير و نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، در اين اجلاس شرکت کردند.

اين اجلاس که روز دوشنبه آغاز به کار کرده، روز چهارشنبه به پايان می‌رسد.