انفجار در شمال افغانستان دستکم ۲۲ کشته و زخمی بر جای گذاشت

عکس تزئینی است.

در جریان یک حمله انتحاری در نزدیکی مسجدی در شمال افغانستان، دستکم هفت تن کشته و ۱۵ تن دیگر مجروح شدند. گزارش‌ها حاکی است که بیشتر کشته‌شدگان، شهروندان عادی بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این عملیات ساعت ۹:۳۰ صبح شنبه، از سوی یک بمب‌گذار انتحاری در شهر بغلان و هنگامی صورت گرفت که نمازگزاران پس از برگزاری نماز جماعت عید قربان، در حال ترک مسجد بودند.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان ضمن اعلام این خبر، اظهار کرده است که همزمان با این انفجار، یک بمب‌گذار انتحاری دیگر نیز در نزدیکی این مسجد، پیش از آن‌که بتواند خود را منفجر کند، دستگیر شده است.

تا این لحظه هیچ شخص یا گروهی مسئولیت این عملیات را بر عهده نگرفته است.

این عملیات انتحاری دو روز پس از آن صورت گرفت که ملا عمر، رهبر طالبان، در بیانیه‌ای از شبه‌نظامیان خواست تا از آسیب رساندن به شهروندان پرهیز کنند.

ملا عمر در پیام خود که روز جمعه در اینترنت منتشر شد، در عین تهدید نیروهای ائتلاف گفت که شبه‌نظامیان باید سعی کنند از کشتار شهروندان خودداری کنند و افزود اگر ثابت شود که خون «مسلمان بی‌گناهی» بر اثر غفلت ریخته شده، باعث و بانی این عمل باید طبق قوانین اسلامی مجازات شود.

انفجار انتحاری در شهر بغلان در حالی رخ‌داده است که در چند سال گذشته بر شدت خشونت در استان‌های شمالی افغانستان افزوده شده است.

در خردادماه سال جاری، حمله انتحاری در استان تخار افغانستان به کشته شدن فرمانده پلیس منطقه‌ای شمال افغانستان و همچنین فرمانده پلیس استان تخار منجر شد.

در فروردین ماه سال جاری نیز، هفت تن از کارکنان سازمان ملل در مزار شریف به دست تظاهرات کنندگان معترض به سوزانده شدن قرآن به دست یک کشیش افراطی آمریکایی، کشته شدند.

علیرغم حضور بیش از ۱۳۰ هزار نیروی ائتلاف در افغانستان، سازمان ملل می‌گوید شدت خشونت در افغانستان از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۰۱ تا کنون، به بالاترین حد خود رسیده است.

سازمان ملل پیشتر اعلام کرده بود که در نیمه اول سال جاری میلادی، آمار کشتار شهروندان افغان با رشدی ۱۵ درصدی، به ۱۴۶۲ تن رسیده است و شبه نظامیان را بانی ۸۰ در صد از این کشتارها دانسته بود.

این در حالی است که نیروهای ائتلاف بین‌المللی و آمریکا در افغانستان، ایساف، اخیرا با ارائه آماری از کاهش شدت حملات شبه‌نظامیان خبر داده بود. با این‌حال به گزارش خبرگزاری رویترز، این آمار حملاتی را که صرفا منجر به کشتار شهروندان و نیروهای امنیتی مستقل افغانستان شده است، در بر نمی‌گیرد.

خشونت در افغانستان در حالی ادامه دارد که آمریکا و متحدانش متعهد شده‌اند تا پایان سال ۲۰۱۴ با خروج از خاک افغانستان تأمین امنیت این کشور را به نیروهای داخلی واگذار کنند.