لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

وقوع دو انفجار انتحاری در کابل و اسدآباد افغانستان


منطقه دارلامان در کابل- عکس تزئینی است
منطقه دارلامان در کابل- عکس تزئینی است
روز شنبه یک بمب‌گذار انتحاری با انفجار خودروی خود در کابل، پایتخت افغانستان تعدادی را زخمی کرد و این در حالی است که در همین روز، یک زن بمب‌گذار انتحاری نیز خود را در اسد‌آباد افغانستان منفجر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس پلیس کابل اعلام کرد که پیش از ظهر شنبه، یک بمب‌گذار انتحاری، با انفجار خودروی خود در نزدیکی خودروی حامل سربازان نیروهای ائتلاف، تعدادی را زخمی کرده است.

این انفجار در منطقه دارالامان، واقع در غرب کابل به وقوع پیوسته و تا این لحظه خبری در مورد تعداد و مشخصات افراد مجروح منتشر نشده است.

اقدام انتحاری در کابل در حالی رخ داده است که یک زن بمب‌گذار انتحاری نیز در همین روز در شهر مرزی اسد‌آباد، پایتخت استان کُنر، به قصد حمله به یک دفتر دولتی، خود را منفجر کرده است.

رئیس پلیس کُنَر، استان هم‌مرز با پاکستان، در این خصوص به آسوشیتد پرس گفته است که نیروهای پلیس پس از آن‌که به این زن مشکوک شده‌اند، قصد تیراندازی به وی را داشتند که در همین هنگام این بمب‌گذاری انتحاری، ضامن جلیقه انتحاری خود را کشیده و جان باخته است.

به گفته رئیس پلیس کنر، به جز شخص بمب‌گذار، این انفجار هیچ‌ کشته و مجروحی بر جای نگذاشته است.

استان مرزی کنر، از مناطقی به شمار می‌رود که شاهد حضور پررنگ شبه‌نظامیان است.

کمتر از یک ماه پیش، نیروهای افغان و نیروهای ائتلاف در عملیاتی در مناطق کوهستانی کنر، بیش از ۱۰۰ شبه نظامی را از پای در آوردند.

درگیری و نزاع در حالی در افغانستان در جریان است که از یک‌سو سازمان ملل از شدت یافتن خشونت‌ها در افغانستان خبر می‌دهد و از دیگر سو وزارت دفاع آمریکا می‌گوید در چند وقع اخیر در اغلب مناطق افغانستان از میزان حملات طالبان کاسته شده است.

در گزارش پنتاگون که پس از مرور پیشروی‌های نیروهای ائتلاف در بازه‌ای هفت ماهه (از ۱۰ فروردین تا ۱۰ مهر) تهیه شده و در اختیار کنگره قرار گرفته، آمده است که اقدامات اخیر نیروهای ائتلاف دستاوردهای امنیتی امیدوار کننده‌ای به شمار می‌روند.

این گزارش یادآور شده است که شمار کل نیروهای مهاجم طالبان در مهر ماه سال گذشته چهار هزار نفر بوده که امسال به دو هزار و ۵۰۰ تن کاهش یافته است.

پنتاگون در گزارش خود می افزاید، با این وجود، خطر تقویت طالبان در مرز پاکستان، و نیز کاستی‌های موجود در ارتش افغانستان، تهدیدی دربرابر این پیشرفت‌ها محسوب می‌شود.

در حال حاضر حدود ۱۳۰ هزار نیروی ائتلاف در افغانستان وجود دارد که بنا بر اعلام ناتو این افراد تا پایان سال ۲۰۱۴ با ترک کامل افغانستان، کنترل امنیت این کشور را به نیروهای محلی واگذار خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG