لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

«حمله طالبان به منطقه دیپلماتیک در کابل»


ساختمان نیمه کاره مقابل سفارت آمریکا در کابله که مهاجمان از آن جا شلیک کردند
ساختمان نیمه کاره مقابل سفارت آمریکا در کابله که مهاجمان از آن جا شلیک کردند
ساختمان های سفارت آمريکا، دفتر مرکزی نيروهای ناتو و ساختمان پليس مرکزی در کابل مورد حمله شورشيان و شبه نظاميان قرار گرفته و برای دفع این حملات در پايتخت افغانستان نیروهای امنیتی وارد عمل شدند.

به گزارش آسوشيتد پرس، نيروهای شبه نظامی در يک ساختمان نيمه کاره که مشرف به محل ساختمان های ديپلماتيک در کابل است موضع گرفته و از آن جا شليک می کنند. نيروهای نظامی افغانستان به تبادل آتش با مهاجمان پرداختند.

انفجارهای پی در پی در مرکز شهر کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:33 0:00


به گفته پليس افغانستان، دو مهاجم دربرابر نیروهای امنیتی مقاومت کردند. رييس پليس افغانستان می گويد در جريان اين تبادل آتش شش تن کشته شده و ۱۶ تن هم زخمی شده اند. طالبان افغانستان اعلام کرده اين حملات تحت نظر آن ها انجام می شود.

ژنرال ايوب، رييس پليس کابل گفت: «نيروهای پليس افغانستان چهار تن از مهاجمان را از پا درآوردند. تمامی آن ها هم برقع (لباس زنانه)پوشيده بودند و با مينی ون به منطقه رسيدند.»

وی افزود: «از آن جايی که ما نيروی پليس زن نداريم، قابليت جست وجوی بدنی زنان را هم نداريم و در نتيجه اين طور غافلگير شديم.»

ناتو و سفارت آمريکا در کابل اعلام کردند به کارکنان آن ها شليک شده ولی تلفاتی در پی نداشته و چهار تن از کارکنان که شهروند افغانستان هستند، زخمی شده اند.

سفارت آمريکا در کابل در بيانيه ای ضمن تشکر از پليس افغانستان گفت: «از آن جايی که تيم امنيتی و انتظامی افغانستان به سرعت وارد عمل شدند، خطر جدی سفارت را تهديد نمی کند.»

ژنرال ايوب گفت: «مهاجمان قصد داشتند حمله خود را مقارن با دهمين سالگرد يازدهم سپتامبر اجرا کنند که موفق به آن نشدند.»

حمله های هماهنگ شده

روز سه شنبه حوالی ساعت يک و نيم بعد از ظهر به وقت محلی، مهاجمان سراکت های خود را به سمت ساختمان سفارت آمريکا در کابل شليک کردند.

همزمان و در غرب کابل، دو بمبگذار انتحاری خارج از ساختمان پليس کابل خود را منفجر کردند. بمبگذار انتحاری سوم در حالی که قصد داشت خود را به فرودگاه رسانده و منفجر کند، کشته شد. ساختمان يکی از زندان هايی که تحت نظر وزارت اطلاعات و امنيت افغانستان اراده می شود، در فهرست حمله ها بود ولی جلوی مهاجمان گرفته شد.

درگیری سربازان ناتو با شبه نظامیان در کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:58 0:00


شش مهاجم مسلح به ساختمان نيمه کاره در نزديکی ميدان «عبدالحق» که محله ساختمان های ديپلماتيک است رفته و در آن مستقر شدند.

به گزارش رويترز، يک سخنگوی طالبان گفت که اين گروه برای حمله ای گسترده و انتحاری خود را آماده کرده بود.

به گفته شاهدان عينی، نيروهای آمريکايی در پشت بام ساختمان سفارت مشغول افزايش نيروهای دفاعی هستند. آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو هم اين حمله را محکوم کرد و گفت: «مهاجمان قصد دارند توانايی نيروهای نظامی افغانستان که عهده دار امنيت مناطق شده اند را ناديده بگيرند.»

وی افزود: «ما به توانايی مقامات افغانستان برای مقابله با چنين موقعيت هايی اطمينان داريم.»
XS
SM
MD
LG