بازداشت دو روزنامه‌نگار کرد ایرانی

  • مهتاب وحیدی راد
خسرو کردپور و قاسم احمدی، دو روزنامه‌نگار کُرد ایرانی، در دو روز گذشته بازداشت شده‌اند. کمپین حقوق بشر برای ایران می‌گوید دستکم ده فعال مدنی و شهروند کرد در روزهای گذشته دستگیر شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها خسرو کردپور، روزنامه‌نگار و سردبیر آژانس خبری موکریان، روز پنجشنبه ۱۷ اسفند ماه توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شده است.

ماموران امنیتی برای بازداشت آقای کردپور حکم قضایی داشته‌اند و هنگام بازداشت، وسایل شخصی او از جمله کامپیوتر، مدارک و تلفن‌های همراه او و همسرش را با خود برده‌اند.

طبق این گزارش، از اتهام و محل نگهداری خسرو کردپور اطلاعی در دست نیست اما به گفته برخی منابع علت بازداشت او احتمالا انتشار اخبار مرتبط با زندانیان کرد در ایران باشد.

یک روز پیش از بازداشت خسرو کردپور، در روز چهارشنبه قاسم احمدی سردبیر فصلنامه دانشجویی «روژُو» بعد از احضار به اداره اطلاعات مهاباد بازداشت شده بود.

علاوه بر این دو نفر، ۵ فعال کارگری کرد هم در شهرهای مهاباد و سنندج بازداشت شده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید این افراد از اعضای «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری» هستند.

بر اساس این گزارش، خالد حسینی، حامد محمد نژاد، علی آزادی، وفا قادری و بهزاد فرج‌اللهی روز پنجشنبه توسط نیروهای اطلاعاتی در منزل و محل کارشان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

همچنین سه نفر دیگر، فرزاد سامانی فعال دانشجویی و برادر او فاروق سامانی که فعال مدنی است و همچنین رسول خضر مروت، فعال فرهنگی، پیش‌تر در روزهای نخست اسفندماه بازداشت شده بودند.

«تهدید خانواده‌ها» برای منع اطلاع‌رسانی درباره بازداشت‌ها

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به رادیو فردا گفته است: «بنا بر آخرین اخباری که منابع موثق محلی در کردستان به ما داده‌‌اند، در روزهای اخیر نیروهای اداره اطلاعات شهرستان مهاباد چندین نفر از فعالان مدنی کرد را در آنجا دستگیر کرده اند و بر این باور هستیم که حداقل ده فعال مدنی و شهروند کرد در روزهای گذشته دستگیر شده‌اند.»

به گفته آقای قائمی، «این موج جدید و گسترده بازداشت فعالان کرد همچنین بسیاری از دانشجویان و فعالان دانشجویی سابق کرد را در برگرفته و به نظر می‌رسد که سرکوب شدیدی از جامعه مدنی کردستان آغاز شده است و ما بسیار نگران هستیم به خصوص که خانواده‌ها تهدید شده‌اند که به هیچ وجه در این مورد صحبت نکنند.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است دلیل بازداشت این افراد را هر چه زودتر اعلام کنند.

این نهاد همچنین اعلام کرده است بازداشت‌ها محدود به این افراد نبوده و تعداد دیگری از فعالان مدنی کرد هم در شهرهای مختلف استان کردستان بازداشت شده‌اند که به دلیل «تهدید خانواده‌ها برای اطلاع‌رسانی‌نکردن» هویت این افراد نامشخص است.

براساس این گزارش، در بهمن ماه هم نیروهای امنیتی تعدادی از فعالان دانشجویی کرد را در مریوان بازداشت کرده بودند که بعد از حدود یک ماه با وثیقه‌هایی ۱۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شدند.

در همین حال در روزهای گذشته گزارش‌هایی از بازداشت شماری از روزنامه‌نگاران در شهرهای دیگر ایران منتشر شده است و از جمله طبق این گزارش‌ها، ۱۲ روزنامه‌نگاران در شهر ایلام از سوی اداره اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر شده‌اند.

موج برخورد با روزنامه‌نگاران

در هفته‌های گذشته برخوردهای نهادهای امنیتی ایران با رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران بالا گرفته است. در هفته دوم بهمن ماه، ۱۸ روزنامه‌نگار در تهران بازداشت شدند که اغلب آنان تا هفته گذشته به‌مرور آزاد شدند.

همچنین روز چهارشنبه ۱۶ اسفند برخی گزارش‌ها از «توصیه» مقام‌های امنیتی به توقف انتشار سه نشریه مهرنامه، آسمان، و تجربه خبر دادند. این نشریات هر سه رویکردی اصلاح‌طلبانه و انتقادی نسبت به دولت دارند.

سردبیر روزنامه «مغرب» نیز گفت که مدیر و دبیر سیاسی این روزنامه بازداشت شده‌اند. این دو تن بعد از یک روز از بازداشت آزاد شدند.

پیش از این فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران از بيانيه های وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران در مورد روزنامه‌نگاران بازداشت شده انتقاد کرده بود و آن را تهديد مستقيم عليه آزادی رسانه‌ها در ايران ارزيابی کرده بود.

اين فدراسيون همچنين برخورد مقام‌های ايرانی با روزنامه‌نگاران را«قلدرمابانه» توصيف کرده و گفته بود که آنان تلاش می‌کنند روزنامه‌نگارانی را هم که در دسترس رژيم نيستند را از طريق تحت فشار قرار دادن خانواده‌ها و دوستانشان وادار به سکوت کند.

چهار تن از گزارشگران ويژه سازمان ملل متحد،‌ عفو بين‌الملل، گزارشگران بدون مرز، ديدبان حقوق بشر،‌ کميته حفاظت از روزنامه‌نگاران، سازمان اطلاع‌رسانی و امنيت خبرنگاران ايتاليا،‌ اتحاديه روزنامه‌نگاران کانادايی مدافع آزادی بيان، شورای رسانه‌های ملی و قومی کانادا و مرکز بين‌المللی حقوق بشر در کانادا، اتحاديه اروپا و دولت‌های آمريکا، بريتانيا و فرانسه نيز اين بازداشت‌ها را محکوم کرده‌اند.

ايران يکی از بدترين آمارها را از نظر آزادی مطبوعات در جهان دارد. گزارشگران بدون مرز در فهرست سالانه شاخص آزادی مطبوعات، ايران را از ميان ۱۷۹ کشور جهان در رتبه ۱۷۴ قرار داده است.