ایرباس ماهان بدون چرخ در مهرآباد نشست

یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان روز شنبه به دلیل بازنشدن چرخ‌هایش اقدام به فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد تهران کرد؛ این هواپیما روز جمعه نیز اندکی پس از برخاستن از فرودگاه مشهد به دلیل بروز نقض فنی در سیستم هیدرولیک مجبور به بازگشت به فرودگاه و انجام فرود اضطراری شده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان که روز شنبه از مشهد عازم تهران بود، به علت باز نشدن چرخ‌هایش مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد شده است.

بر اساس این گزارش پس از آن که خلبان هواپیمای شرکت هواپیمایی ماهان به برج مراقبت فرودگاه مهرآباد اعلام کرده بود، که چرخ‌های هواپیما باز نمی‌شود، روی باند فرودگاه کف مخصوص ریخته شده و خلبان اقدام به فرود اضطراری کرده است.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که در این حادثه به هیچ کدام از مسافران این هواپیما آسیبی وارد نشده است.

بر اساس گزارشی که در سایت "اوی‌ایشن هرالد" منتشر شده است، این هواپیما در روز جمعه نیز اندکی پس از برخاستن از فرودگاه مشهد دچار نقض فنی شده و مجبور به بازگشت به این فرودگاه و انجام فرود اضطراری شده بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سعید چلندری، مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی در باره این حادثه گفته است: «دو چرخ این هواپیما هنگام فرود و پس از نشستن روی باند، دچار آتش سوزی شد که به سرعت مهار شد.»

این در حالی است که خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از مدیر کل فرودگاه‌های خراسان رضوی در این باره نوشته است: «خلبان به هنگام فرود مجبور به ترمز شدید شد که سیستم ایمنی لاستیک‌ها عمل کرد و باد لاستیک‌ها خالی شد ولی خوشبختانه هیچ حادثه ترکیدگی و آتش سوزی رخ نداد.»

وی همچنین افزوده است: «این هواپیما بلافاصله به پارکینگ منتقل و پس از تعویض لاستیک‌ها و رفع نقص سیستم هیدرولیک در ساعت ۱۸ به سمت تهران پرواز کرد.»

به گفته نماینده شرکت هواپیمایی ماهان در مشهد، هواپیمای ایرباس ۳۰۰ این شرکت به دلیل «نقص فنی در سیستم هیدرولیک» تنها سه تا چهار دقیقه پس از پرواز مجبور به بازگشت به فرودگاه مشهد شده بود.

ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین سوانح هوایی را به خود اختصاص داده است و هر از چندگاهی گزارش‌هایی درباره سانحه هوایی در ایران منتشر می‌شود.

آخرین سانحه مرگبار هوایی در ایران در دی ماه سال گذشته خورشیدی روی داد که در جریان آن یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ شرکت هواپیمایی ایران ایر، هما، در نزدیکی ارومیه سقوط کرد و بیش از ۷۰ نفر از سرنشینان آن کشته شدند.

به گفته کارشناسان یکی از دلایل اصلی بالا بودن میزان سوانح هوایی در ایران فرسوده بودن ناوگان هواپیمایی است که پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ تلاشی در جهت نوسازی آن و خرید هواپیماهای نو صورت نگرفته است.

همچنین یکی از دلایل فرسوده بودن ناوگان هواپیمایی ایران تحریم‌های آمریکا به شمار می‌آید که شرکت‌های هواپیمایی در ایران را از خرید هواپیماهای مدرن غربی باز داشته است.

از این رو در سال‌های گذشته شرکت‌های هواپیمایی در ایران، برای تأمین هواپیماهای مورد نیاز خود، بیشتر به خرید یا اجاره هواپیماهای روسی روی آورده‌اند که از نظر ایمنی نسبت به هواپیماهای غربی در سطح پایین‌تری قرار دارند.

از سوی دیگر به دلیل فرسوده بودن ناوگان هواپیمایی در ایران، بسیاری از هواپیماهای ایرانی، از جمله بیش از نیمی از ناوگان هوایی ایران‌ایر اجازه پرواز بر فراز اروپا را ندارند و از این رو شرکت هواپیمایی ایران‌ایر از این هواپیماها در مسیرهای داخلی استفاده می‌کند.