آزادی بدهکاران متمول صندوق ذخیره فرهنگیان «برای پرداخت معوقات»

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان می‌گوید برخی بدهکاران بانکی این صندوق که «افرادی متمول» بوده‌اند، برای «تبدیل اموال خود به پول و پرداخت معوقات» آزاد شده‌اند.

به گزارش روز دوشنبه (۱۸ اردیبهشت) خبرگزاری ایسنا، مهدی نیکدل این اظهارات را در یک نشست خبری و بدنبال طرح موضوع اختلاس از این صندوق در مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرده است.

ابراهیم رئیسی در جریان مناظره دوم تلویزیونی نامزدها در کنایه به حسن روحانی گفت که صندوق ذخیره فرهنگیان، «به یغما» رفته است. حسن روحانی نیز از وی به عت طرح این اظهارات به کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات شکایت کرد.

بر اساس این گزارش، آقای نیکدل از آزادی این افراد استقبال کرده و افزوده «خوشبختانه آنهایی که وام گرفته‌اند اکثراً افراد دارا و متمولی بوده‌اند» و به همین علت امکان پرداخت معوقات خود را دارند.

به گفته وی، «دو سوم وام‌ها عمدتاً در دولت قبل [محمود احمدی‌نژاد] به افراد داده شده» و «یک سوم وام‌ها از سال ۹۲ به بعد داده شده است.»

نیکدل اضافه کرده که «قوه قضائیه با تمام توان پشت این قضیه است و گفته شده تا ۲۵ اردیبهشت بدهکاران باید بیایند ارقام را پس بدهند.»

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان دربارهٔ علت تغییر مدیرعامل بانک سرمایه نیز گفت که «گزارشاتی از تخلفات در دوره ایشان به نهادهای نظارتی رسیده بود.»

وی همچنین از «فشار» شماری از نمایندگان مجلس در دوره قبلی برای ادامه کار محمدرضا خانی، مدیرعامل بانک سرمایه سخن گفته است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان افزوده «در حالی که هیئت تحقیق و تفحص در بانک مستقر نبود و با ورود مدیرعامل جدید در بانک مستقر شد… آن نمایندگان… معتقد بودند که ما مدیرعامل را تغییر داده‌ایم تا در تحقیق و تفحص اختلال ایجاد کنیم.»

آنطور که نیکدل گفته «۳۷ هزار صفحه مطلب» در این زمینه به هیئت تحقیق و تفحص داده شده است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در بخش دیگری از اظهاراتش گفته «فشار مضاعفی از سوی بدهکاران بانک سرمایه که عمدتاً ذی‌نفوذند و از بانک‌های دیگر هم وام گرفته‌اند و هشت تا ۱۰ نفر هستند بر روی مدیرعامل وارد می‌شود تا اموال بلاءاستفاده خود را تهاتر کنند اما مدیرعامل جدید زیربار نرفته است.»

صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از ۸۰۰ هزار عضو وابسته به وزارت آموزش و پرورش دارد و از سپرده‌های ماهیانه فرهنگیان به آنان سود سالانه پرداخت می‌کند. بانک «سرمایه» نیز از زیرمجموعه‌های این صندوق محسوب می‌شود.

پیش‌تر محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس اعلام کرده بود که تخلفات مالی صورت‌گرفته در این صندوق بین سال‌های ۸۶ تا ۹۲ و در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد رخ داده است.

به گفته آقای صادقی، در سال ۹۲ و هنگام تحویل صندوق به دولت روحانی مشخص شده که در فاصله زمانی سال‌های ۸۶ تا ۹۲ این صندوق «چهار هزار میلیارد تومان دارایی معدوم‌الوصول داشته است».

علیرضا سلیمی، دبیر کمیسیون آموزش مجلس هم گفته احتمال می‌رود میزان تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از ۱۲هزار میلیارد تومان باشد.

پیش از این از تخلف هشت هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان سخن گفته شده بود.