توقف واردات برق ترکیه از ایران، افزایش خرید گاز

تازه‌ترین آمارهای رسمی ترکیه که نیم‌سال ۲۰۱۶ را در برمی‌گیرد، حاکی است که این کشور در ماه ژوئن، واردات برق از ایران را متوقف کرده است.

مرکز تنظیم بازار انرژی ترکیه دوشنبه ۸ شهریورماه آمارهای شش‌ماهه اول سال ۲۰۱۶ را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، ایران طی ۵ ماه ۲۰۱۶، حدود ۴۴۵ میلیون کیلووات ساعت برق از ایران دریافت کرده و در ماه ژوئن هیچ وارداتی انجام نداده است. بر اساس آمارها، ایران سهمی ۱۵ درصدی در کل واردات برق ترکیه داشته است.

آمارهای برق، داده‌های سال گذشته را برای مقایسه با وضعیت سال جاری منتشر نکرده است، اما در بخش واردات گاز، آمارهای سال جاری و سال ۲۰۱۵ حاکی از افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه در نیم‌سال ۲۰۱۶ است.

ایران در این مدت تحویل گاز به ترکیه را ۴٫۶ درصد افزایش داده و به رقم ۳ میلیارد و ۸۲۶ میلیون متر مکعب رسانده است. ایران در این مدت سهمی ۱۶ درصدی در کل واردات گاز ترکیه، شامل گاز مایع، داشته است.

ترکیه اخیراً اعلام کرد که مایل است واردات گاز از ایران را افزایش دهد. ایران در سال گذشته میلادی، روی هم رفته حدود ۸٫۴ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر کرده بود.

حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت ایران ۲۹ مرداد ماه در واکنش به درخواست ترکیه اعلام کرد که ایران روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند و با زیرساخت‌های موجود می‌توانیم این حجم را روزانه ۶ میلیون مترمکعب افزایش دهیم، اما باید قرارداد جدیدی برای افزایش صادرات گاز امضا شود.

اعلام آمادگی ترکیه برای افزایش واردات گاز ایران در حالی است که در سال‌های گذشته ترکیه در موضوع بخصوص واردات گاز، در دو مورد علیه ایران به دیوان دادرسی بین‌المللی شکایت کرده بود. پیشتر این دادگاه در پرونده نخست که مربوط به کم‌فروشی گاز ایران به ترکیه بود، به نفع تهران رأی داده بود.

در دادگاه دوم نیز که دربارهٔ گران‌فروشی گاز ایران بود، ترکیه ادعای کاهش ۳۵٫۵ درصدی قیمت گاز وارداتی از ایران را به دادگاه ارائه کرده بود و دادگاه با کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت گاز ایران به ترکیه موافقت کرد.

در بخش نفت، آمارهای مرکز تنظیم بازار انرژی ترکیه نشان می‌دهد که این کشور در نیمه اول سال جاری، روزانه ۱۰۶ هزار و ۱۷۵ بشکه نفت از ایران خریده است.

ترکیه قبل از تحریم‌های غرب علیه ایران، مشتری روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت ایران بود. هم‌اکنون ایران سهمی ۱۳ درصدی در کل نفت وارداتی ترکیه دارد.

ترکیه همچنین در شش ماه اول سال، بیش از ۷٫۵ میلیون تن صادرات سوخت به ایران داشته است.

در بخش غیرنفتی، آخرین آمارهای گمرکی ایران نیز حاکی است که ترکیه جزو ۵ کشور بزرگ واردکننده و صادرکننده کالا به ایران است.

واردات غیرنفتی ترکیه از ایران (شامل برق و گاز نمی‌شود) در ۵ ماه ابتدایی سال ۹۵ نزدیک به ۹ درصد رشد داشته و به ۲ میلیارد و ۲۲۵ میلیون دلار رسیده است.

صادرات این کشور به ایران نیز بیش از ۱۶ درصد کاهش یافته و به رقم یک میلیارد و ۷۷ میلیون دلار رسیده است.