دو حمله به مراسم عاشورا در افغانستان «بیش از ۵۰ کشته» بر جای گذاشت

محل انفجار در ورودی زیارتگاه ابوالفضل در کابل. ۶ دسامبر ۲۰۱۱.

دو انفجار که روز سه‌شنبه در اماکن مذهبی شیعه در افغانستان روی داد باعث کشته شدن بیش از ۵۰ تن و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر شد که در میان کشته‌شدگان اجساد کودکان نیز به چشم می‌خورد.

یکی از این انفجارها به صورت انتحاری و در دروازه ورودی «زیارتگاه ابوالفضل» در مرکز شهر کابل در حالی رخ داد که جمعیتی حدود ۲۰۰ نفر برای برگزاری مراسم عاشورا در این مکان گرد آمده بودند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شمار کشته‌شدگان در کابل را ۵۴ نفر ذکر می‌کند و صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله (کشور) افغانستان به بخش افغان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت که «در این رویداد در کنار کشته شدن ده‌ها غیر نظامی، ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند.»

Your browser doesn’t support HTML5

حمله به مراسم عاشورا در افغانستان


«کارگر رحمان‌اوغلی»، سخنگوی وزارت صحت عامه (بهداشت) افغانستان، نیز به رادیو آزادی گفته است که «این حمله بیش از ۵۰ کشته و زخمی بر جا گذاشته‌است.»

سید کبیر امیری، از مقام‌های بیمارستان‌های کابل به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که دست کم ۱۶ نفر در این انفجار کشته شده و بیش از صد تن دیگر نیز زخمی‌شده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، پس از این انفجار گروهی از مردان و زنان در محل گرد آمده و علیه سازمان القاعده و گروه طالبان شعار سر دادند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته‌است و گروه طالبان روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای این انفجارها را محکوم کرد و آنها را کار «دشمن مهاجم» دانست.

روز سه‌شنبه در انفجاری دیگر که در مراسم عاشورا در شهر مزار شریف در شمال افغانستان روی داد چهار نفر کشته شده و چهار تن دیگر نیز زخمی شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، لال محمد احمدزَی، سخنگوی پلیس افغانستان، گفت: این انفجار بواسطه بمبی که در یک دوچرخه جاسازی شده‌بود در کنار یک دسته از عزاداران عاشورا روی داد.

پلیس افغانستان هم‌چنین خبر داد که در این روز پنج تن بر اثر انفجار یک بمب جاسازی شده در دوچرخه در شهر قندهار در جنوب این کشور زخمی شده‌اند اما به گفته پلیس این انفجار با مسئله حمله به عزاداری‌های عاشورا ارتباطی نداشته است.

Your browser doesn’t support HTML5

مراسم عاشورا در افغانستان


با وجود آنکه حمله به مراسم عاشورا در کشورهای پاکستان و عراق پیش از این بارها اتفاق افتاده اما این گونه حملات در افغانستان سابقه ندارد.

محمدباقر شیخ‌زاده، روحانی بلندپایه شیعه در کابل، به آسوشیتدپرس گفت که این نخستین بار در دهه‌های اخیر است که به شیعه‌ها در افغانستان حمله شده و حمله مشابهی را به یاد نمی‌آورد.

وی افزود که «مسلمانان هیچگاه این حملات را فراموش نخواهند کرد.»

حملات روز سه‌شنبه یک روز پس از آن روی می‌دهد که حدود هزار نماینده از نزدیک به صد کشور جهان در شهر بن آلمان گرد هم آمدند تا در مورد آینده افغانستان بحث و گفت‌وگو کنند.

پاکستان و گروه طالبان که از طرف‌های اصلی مسائل و درگیری‌ها در افغانستان هستند کنفرانس روز دوشنبه بن را تحریم کرده و در آن شرکت نکردند.

هم‌اینک در حدود ۱۴۰ هزار نیروی نظامی بین‌المللی در افغانستان حضور دارند که این نیروها قصد دارند تا پایان سال ۲۰۱۴ با ترک افغانستان، کنترل امنیت این کشور را به نیروهای محلی واگذار کنند.