لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

قدرت‌های جهانی در کنفرانس بن به ادامه کمک به افغانستان متعهد شدند


کنفرانس بن، ۵ دسامبر ۲۰۱۱.
کنفرانس بن، ۵ دسامبر ۲۰۱۱.
در کنفرانس بُن که روز دوشنبه با شرکت هزار نماینده از حدود صد کشور جهان برای بررسی آینده افغانستان تشکیل شد، حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، خواستار ادامه کمک‌های بین‌المللی به این کشور تا دست‌کم یک دهه دیگر شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در همین کنفرانس، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، با تأکید بر لزوم انجام اصلاحات در افغانستان اعلام کرد که ایالات متحده صدها میلیون دلار از کمک‌های مالی برای توسعه افغانستان را از حالت مسدود بودن در می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در همین کنفرانس یک‌روزه که در بن آلمان برگزار شد، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، بار دیگر مخالفت ایران را با ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴، اعلام کرد.

حدود صد کشور در حالی روز دوشنبه برای تصمیم‌گیری درباره آینده افغانستان در شهر بن گرد هم آمدند که پاکستان و طالبان که از طرف‌های اصلی در مسائل افغانستان هستند از شرکت در این کنفرانس خودداری کردند.

اسلام‌آباد پس از آن‌که اواخر ماه گذشته در حمله نیروهای ناتو به پاسگاهی مرزی در پاکستان ۲۴ سرباز کشته شدند، از حضور در این کنفرانس انصراف داد.




​بنا بر گزارش‌ها، در کنفرانس بن، روند انتقال کامل مسئولیت‌ها به نیروهای افغان پس از خروج نیروهای خارجی از خاک این کشور طی سه سال آینده، و دورنمای کمک‌های بین‌المللی و توافق‌های احتمالی با طالبان را مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حامد کرزی در این کنفرانس خطاب به شرکت‌کنندگان گفت: «ما دست کم برای یک دهه دیگر نیاز به حمایت متداوم شما داریم.»

حامد کرزی در این کنفرانس برنامه مشخصی را در زمینه استخراج و بهره‌برداری از معادن، بخش کشاورزی، توسعه تجارت، بهبود مدیریت اقتصادی و تدابیر ضد فساد ارائه کرد. دولت افغانستان برآورد کرده که در سال ۲۰۱۵ به حدود ۱۰ میلیارد دلار کمک خارجی نیاز خواهد داشت.

در واکنش به این درخواست، ایالات متحده و دیگر کشورها روز دوشنبه در این کنفرانس تعهد کردند تا پس از خروج نیروهای نظامی در سال ۲۰۱۴ هم‌چنان به حمایت از افغانستان ادامه دهند.

هیلاری کلینتون در این خصوص خطاب به حاضران گفت: «آمریکا آماده است تا در درازمدت در کنار مردم افغان بایستد، و ایالات متحده با خوشحالی اعلام می‌دارد که قصد دارد به همراه دیگر شرکا پرداخت‌های مالی به صندوق بازسازی افغانستان را از سر بگیرد.»

وی افزود که «اگر افغانستان بار دیگر تبدیل به منبعی برای تروریسم و بی‌ثباتی شود» جامعه جهانی زیان بسیاری خواهد دید.

اما وزیر خارجه آمریکا در عین حال افزود که دولت افغانستان باید به تعهداتش عمل کند و «تصمیم‌های دشوار برای انجام اصلاحات، به دست گرفتن رهبری در دفاع از خود، و برقراری یک دموکراسی فراگیر برپایه حکومت قانون را اتخاذ نماید.»

در این میان، به گزارش رویترز، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، در واکنش به این اظهارات گفت: «برخی کشورهای غربی می‌خواهند از طریق حفظ پایگاه‌های نظامی، حضور نظامی خود در افغانستان را پس از سال ۲۰۱۴ هم ادامه بدهند. به باور ما این رویکرد مغایر با تلاش‌های انجام‌شده برای حفظ ثبات و امنیت در افغانستان است.»

کنفرانس روز دوشنبه در بن ۱۰ سال پس از کنفرانس مشابهی در همین شهر برگزار می‌شود که طی آن دولت موقت افغانستان به رهبری حامد کرزی استقرار پیدا کرد.

اساس نظام افغانستان پس از شکست طالبان با اجماع جامعه بین‌المللی بنا گذاشته شد و نیروهای ائتلاف متعهد شده‌اند که تا پایان سال ۲۰۱۴ با ترک افغانستان، کنترل امنیت این کشور را به نیروهای محلی واگذار کنند.

اما در چند وقت گذشته مذاکراتی میان واشینگتن و کابل در خصوص حضور برخی از نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴، در جریان بوده‌است. در حال حاضر حدود ۱۳۰ هزار نیروی ائتلاف در افغانستان حضور دارند.
XS
SM
MD
LG