لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۳

بررسی آینده افغانستان در کنفرانس بن؛ صالحی عازم آلمان شد


حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان (راست) و گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان در شهر بُن- ۱۱ آذرماه
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان (راست) و گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان در شهر بُن- ۱۱ آذرماه
حدود صد کشور در حالی روز دوشنبه برای تصمیم‌گیری درباره آینده افغانستان در شهر بن آلمان گرد هم می‌آیند که با توجه به خودداری پاکستان و طالبان از حضور در این کنفرانس انتظار می‌رود از این نشست نتیجه چندانی حاصل نشود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصمیم بر آن است که نخست وزیران و مقامات رسمی حدود صد کشور با حضور در این کنفرانس روند انتقال کامل مسئولیت‌ها به نیروهای افغان پس از خروج نیروهای خارجی از خاک این کشور در سال ۲۰۱۴ را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز به قصد شرکت در این کنفرانس، عازم آلمان شده است.

سال ۲۰۰۱، در کنفرانس بن اول، اساس نظام افغانستان پس از شکست طالبان با اجماع جامعه بین‌المللی بنا گذاشته شد که آن هنگام اعضای طالبان در این کنفرانس شرکت داده نشدند.

این‌بار اما در حالی که تحرکات شبه‌نظامیان طالبان همچنان به ناآرامی‌های افغانستان دامن می‌زند، این گروه از شرکت در کنفرانس بن خودداری کرده است.

این در حالی است که پیشتر مقامات غربی و افغان سخن از امکان مذاکره با طالبان به میان آورده و از احتمال حضور طالبان در کنفرانس بن خبر داده بودند.

با این‌حال به دنبال ترور برهان‌الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان که طالبان را در مظان اتهام قرار داد، بار دیگر روابط با این گروه رو به تیرگی گذاشت و در نهایت طالبان اعلام کرد که در کنفرانس بن شرکت نخواهد کرد.

همزمان با طالبان، پاکستان، کشوری که در بازگرداندن طالبان به پای میز مذاکره نقش کلیدی دارد، نیز این کنفرانس را بایکوت کرده است.

پس از آن‌که در حمله نیروهای ناتو به پاسگاهی مرزی در پاکستان ۲۴ سرباز کشته شدند،‌ اسلام آباد از حضور در این کنفرانس انصراف داد.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در این زمینه به هفته‌نامه «اشپیگل» گفته است که پاکستان با تحریم کنفرانس بن، موجب تضعیف تلاش‌ها برای مذاکره با طالبان می‌شود.

در این گفت‌و‌گو که روز دوشنبه منتشر خواهد شد آقای کرزی همچنین تأکید کرده است که پس از سال ۲۰۱۴ و خروج نیروهای نظامی از خاک افغانستان، کشورش کماکان نیازمند کمک‌های بین‌المللی است.

زلمی رسول، وزیر خارجه افغانستان نیز روز شنبه در دیدار با همتای آلمانی خود در شهر بن خواستار آن شد که پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان، کشورش مورد توجه حمایت‌های بین‌المللی قرار بگیرد.

گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نیز تأکید کرد که جهان، افغانستان را تنها نخواهد گذاشت.

اگرچه نیروهای ائتلاف متعهد شده‌اند که تا پایان سال ۲۰۱۴ با ترک افغانستان، کنترل امنیت این کشور را به نیروهای محلی واگذار کنند، در چند وقت گذشته مذاکراتی میان واشینگتن و کابل در خصوص حضور برخی از نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴، در جریان بوده است.

در حال حاضر حدود ۱۳۰ هزار نیروی ائتلاف در افغانستان حضور دارند.
XS
SM
MD
LG