لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

مرگ چندین سرباز پاکستانی در «حمله اشتباهی» ناتو به یک پاسگاه مرزی


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
مقامات پاکستانی می‌گویند در حمله هلیکوپترهای ناتو به یک پاسگاه مرزی این کشور دستکم ۲۱ تن کشته شده‌اند. به دنبال این حمله، به گفته مقامات، پاکستان انتقال محموله‌های ناتو از مرز این کشور به سمت افغانستان را متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز هلیکوپترهای ناتو ساعت دو بامداد روز شنبه پاسگاهی در ناحیه مهمند، واقع در شمال غرب پاکستان و به فاصله ۲.۵ کیلومتر از مرز افغانستان را هدف حمله قرار دادند که به گفته مقامات پاکستانی در جریان این حمله دستکم ۲۱ سرباز جان باخته‌اند.

برخی از مقامات آگاه می‌گویند بر اثر این حمله ۲۵ تن، از جمله دو افسر پاکستانی کشته شده‌اند.

همچنین به گفته سخنگوی نظامی پاکستان در پیشاور، اقدام نظامی ناتو «تعداد زیادی» نیز زخمی بر جای گذاشته است که به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه‌ای که مورد حمله قرار گرفته، تعداد دقیق مجروحان مشخص نیست.

سخنگوی نیروهای ناتو در کابل با ابراز آگاهی از این واقعه تأکید کرده است که ناتو در حال بررسی این حادثه است.

پاکستان می‌گوید این حمله ناتو بدون هیچ‌ دلیل و در زمانی صورت گرفته است که حدود ۴۰ نیروی نظامی پاکستانی در این پاسگاه خواب بودند.

به گفته مقامات پاکستانی، به دنبال این حمله جاده نقل و انتقالات محموله‌های ناتو به افغانستان از سوی پاکستان بسته شده است.

یک مقام ارشد دولتی در گفت‌و‌گو با رویترز در این خصوص گفته است که ساعاتی پس از این حمله، جلوی ۴۰ تانکر حامل محموله‌های ناتو در شهر مرزی پیشاور گرفته شده و این تانکرها به عقب بازگردانده‌ شده‌اند.

این مسدودسازی در حالی صورت گرفته که به گفته ناتو، مرز پاکستان و افغانستان در انتقال محموله‌های مورد نیاز ناتو نقشی حیاتی ایفا می‌کند و حدود «۴۹ درصد» از ذخایر ناتو از این مسیر وارد افغانستان می‌شوند.

سپتامبر سال ۲۰۱۰ نیز نیروهای ناتو در حمله‌ای سه نیروی نظامی پاکستانی را از پای در‌آوردند که به دنبال آن پاکستان به مدت ۱۱ روز از انتقال بارهای ناتو به افغانستان خودداری کرد.

آن زمان ناتو ضمن عذرخواهی از پاکستان اعلام کرد که نیروهای پاکستانی را با شبه‌نظامیان اشتباه گرفته بود.
XS
SM
MD
LG