لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

تانکرهای حامل سوخت نیروهای ناتو در پاکستان به آتش کشیده شد


یکی از حمله‌های پیشین به تانکرهای نفت ناتو در پاکستان
یکی از حمله‌های پیشین به تانکرهای نفت ناتو در پاکستان
در پی حمله به حدود ۲۰ تانکر حامل سوخت برای نیروهای ناتو در پاکستان که روز دوشنبه در نزدیکی اسلام‌آباد پایتخت این کشور صورت گرفت، سه نفر کشته و حدود هشت تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، افراد مسلح، بامداد روز دوشنبه در جاده‌ای که از اسلام‌آباد به سوی مرز افغانستان می‌رود با پرتاب کوکتل مولوتوف، کاروانی از ده‌ها تانکر نفت را به آتش کشیدند و آتش این حریق محدوده زیادی را در بر گرفت.

بنا بر گزارش‌ها، طالبان پاکستان روز دوشنبه مسئولیت این حمله و حمله مشابهی که روز جمعه در جنوب پاکستان روی داد را بر عهده گرفت و تهدید کرد که حملات بیشتری را در آینده انجام خواهد داد.

محمد احد، افسر مرکز خدمات اورژانس پلیس پاکستان، با تأیید کشته شدن سه تن و زخمی شدن هشت تن دیگر در حمله به تانکرها در حومه اسلام‌آباد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «همه این قربانیان به ضرب گلوله کشته یا زخمی شده‌اند و بیشتر آنان راننده یا کمک‌راننده های این تانکرها بودند.»

به گفته وی، از شمار افراد مسلح حمله‌کننده اطلاعی در دست نیست و این افراد موفق شدند از صحنه فرار کنند.

عمر حیات، رئیس پلیس اسلام‌آباد نیز با تأیید کشته شدن سه نفر در این حمله، گفت حمله زمانی رخ داد که تانکرها برای سوخت‌گیری در مقابل پالایشگاه «اتوک» در حومه شهر اسلام‌آباد پارک کرده‌بودند.

این مقام پلیس، هم‌چنین از تبادل آتش میان نیروهای انتظامی پلیس و حمله‌کنندگان خبر داد که به گفته او این تیراندازی‌ها برای مدتی ادامه داشت.

این حمله در حالی رخ می‌دهد که روز جمعه نیز در حمله مشابهی در جنوب پاکستان، ده‌ها تانکر حامل سوخت برای نیروهای ناتو به آتش کشیده شد و گروه طالبان پاکستان مسئولیت این حمله را نیز بر عهده گرفته‌است.

۱۵۲ هزار نیروی خارجی که برای جنگ با طالبان و القاعده در افغانستان مستقر شده‌اند بخشی از سوخت و تدارکات خود را از طریق راه‌های پاکستان حمل‌ونقل می‌کنند.

حمله روز دوشنبه به تانکرهای نفت‌کش در حالی اتفاق می‌افتد که در پی بسته شدن مرز پاکستان با افغانستان هم‌اینک صفی از حدود ۲۰۰ کامیون و تانکر در جاده منتهی به این مرز شکل گرفته‌است.

پاکستان از روز پنج‌شنبه و به نشانه اعتراض به کشته شدن سه سرباز این کشور در جریان شلیک هوایی نیروهای ناتو، مرز خود با افغانستان را بسته‌است.
حمله روز دوشنبه به تانکرهای نفت‌کش در حالی اتفاق می‌افتد که در پی بسته شدن مرز پاکستان با افغانستان هم‌اینک صفی از حدود ۲۰۰ کامیون و تانکر در جاده منتهی به این مرز شکل گرفته‌است.

روز پنج‌شنبه به هنگام عبور بالگردهای ناتو از مرز افغانستان به داخل پاکستان، در پی یک حمله موشکی از یک هواپیمای بدون سرنشین، سه سرباز پاکستانی در شمال غربی منطقه «کُرَّم» جان خود را از دست دادند.

ناتو می‌گوید شلیک این موشک در پاسخ به شلیک‌هایی بوده که این بالگرد با آن مواجه شده و این عمل یک عمل «دفاع از خود» بوده‌است.

این حمله باعث شد نیروهای پاکستانی به خاطر خشم مردم این کشور از این واقعه، گذرگاه خیبر را که راه تدارکاتی تأمین سوخت و مهمات برای نیروهای ائتلافی مستقر در افغانستان ببندند ولی مقام‌های پاکستانی می‌گویند این مرز «تا کمتر از یک هفته دیگر» باز خواهد شد.

تنش سیاسی میان پاکستان و ایالات متحده بر سر موضوع این حملات در حالی روی می‌دهد که واشینگتن همواره خواستار تلاش بیشتر اسلام‌آباد در مهار نیروهای شورشی حاضر در منطقه قبایلی پاکستان است.

به گفته ایالات متحده، این منطقه که در مرز افغانستان قرار دارد «مقر اصلی القاعده در جهان» و «خطرناک‌ترین منطقه جهان» است.

در همین حال، پرویز مشرف، فرمانده نظامی و رئیس جمهوری پیشین پاکستان که در تبعیدی خودخواسته در لندن به‌سر می‌برد و به‌تازگی حزب جدیدی تأسیس کرده، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، به این دیدگاه که مشکل طالبان از پاکستان ریشه می‌گیرد انتقاد کرد.

پرویز مشرف با اظهار این‌که «در افغانستان تلاش‌های لازم انجام نمی‌گیرد» با اشاره به نیروهای طالبان افزود: «آن‌ها ممکن است وارد پاکستان بشوند و پناهگاه‌هایی در پاکستان داشته‌باشند، طالبان در کوه‌های پاکستان هم هستند ولی نیروی اصلی و تجمع طالبان در افغانستان است.»

رئیس جمهوری پیشین پاکستان در ادامه، این دیدگاه که مشکل اصلی در پاکستان قرار دارد را «بدفهمی موضوع» دانست و افزود: «اگر در افغانستان موفق بشوید، در پاکستان هم موفق می‌شوید. اگر در پاکستان موفق بشوید فکر نمی‌کنم در افغانستان هم پیروز بشوید.»
XS
SM
MD
LG