لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

هفت کشته و حملات پراکنده،‌ سوغات طالبان در روز رأی‌گیری


زنان در قسمتی از استان هلمند در نزدیکی حوزه رای‌گیری
زنان در قسمتی از استان هلمند در نزدیکی حوزه رای‌گیری
در حالی که روز شنبه رأی‌گیری برای انتخابات مجلس افغانستان در جریان است، خبرگزاری‌ها از کشته شدن هفت نیروی انتظامی و امنیتی این کشور به دست طالبان در نزدیکی یکی از صندوق‌های رأی‌گیری و حملات پراکنده این شبه‌نظامیان خبر می‌دهند.

خبرگزاری رویترز به نقل از رئیس پلیس ولایت بغلان در شمال افغانستان خبر می‌دهد که در نتیجه حمله طالبان یک سرباز افغان و شش نیروی امنیتی دولتی جان خود را از دست داده‌اند.

این خبرگزاری همچنین می‌گوید حمله‌ای دیگر در نقطه‌ای دیگر از این استان افغانستان پنج نفر زخمی بر جای گذاشته است.

گروه تروریستی طالبان روزها پیش از آغاز انتخابات پارلمانی به مردم و دست‌اندرکاران رای‌گیری هشدار داده بودند که همکاری با دولت و شرکت در رأی‌گیری به قیمت جان آنها تمام خواهد شد، تهدیدی که به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس چندان بی‌تأثیر نیز نبوده و باعث خالی ماندن بعضی از حوزه‌های رأی‌گیری در کشور شده است.

این خبرگزاری همچنین از پرتاب چندین راکت به سوی چند شهر اصلی افغانستان به دست نیروهای طالبان خبر می‌دهد، شهرهایی چون کابل، پایتخت افغانستان، که پیش از سپیده‌دم شنبه هدف حمله قرار گرفت، غزنه، جلال‌آباد، قندهار و نیمروز در جنوب کشور.

خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین خبر می‌دهد که در منطقه پرآشوب سرخ‌رود نیروهای طالبان پیش از ظهر مشغول گشت‌زنی در این منطقه بودند تا مانع شرکت مردم در انتخابات شوند.

با این حال به گفته این خبرگزاری با فرا رسیدن ظهر شنبه نیروهای ناتو مستقر در افغانستان و نیروهای افغان از راه رسیده و باعث فرار نیروهای طالبان از این منطقه شده‌اند. با از راه رسیدن نیروهای ناتو حوزه‌های رأی‌گیری نیز در این منطقه باز شده است.

در انتخابات مجلس افغانستان حدود ۲۵۰۰ نامزد بر سر ۲۴۹ کرسی این مجلس رقابت می‌کنند، رقابتی که به گفته ناظران سیاسی به دلیل حضور طالبان در بسیاری از مناطق کشور بی‌دردسر و بی‌عیب و نقص نخواهد بود.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس این انتخابات را که نخستین انتخابات افغانستان پس از انتخابات ریاست جمهوری جنجالی کشور است آزمونی برای دولت این کشور در حفظ نظم و امنیت می‌داند.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، نیز که روز شنبه رأی خود را در دبیرستانی در پایتخت به صندوق انداخت، گفته است که این انتخابات «کشور را چند گام به جلو، به سوی آینده‌ای بهتر» خواهد برد.

ناظران و کارشناسان سال گذشته هم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را فرصتی برای دولت برای پیشروی به سوی آینده‌ای دموکراتیک می‌دانستند، تا این که میزان شکایات از تقلب و دست‌کاری در نتیجه این انتخابات به‌شدت بالا رفت و حتی حامیان بین‌المللی دولت افغان را به انتقاد از آقای کرزی واداشت.
XS
SM
MD
LG