لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۴

پاکستان: در روابط خود با آمریکا و ناتو تجدید نظر می‌کنیم


حنا ربانی کهر، وزیر امور خارجه پاکستان
حنا ربانی کهر، وزیر امور خارجه پاکستان
به دنبال کشته شدن ۲۴ سرباز پاکستانی در «حمله هوایی ناتو»، اسلام‌آباد اعلام کرد که در روابط خود با ناتو و آمریکا تجدید نظر می‌کند و همچنین فرمان داد تا یک پایگاه هوایی در پاکستان از نیروهای آمریکایی تخلیه شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حنا ربانی کهر، وزیر امور خارجه پاکستان روز یکشنبه در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود، هیلاری کلینتون، ضمن اعتراض شدید به کشته شدن سربازان پاکستانی در حمله به گفته وی «بی‌دلیل» ناتو، اعلام کرد که در نشست اضطراری وزرا و فرماندهان پاکستان، تصمیم بر آن شده است تا روابط طرفین مورد بررسی دوباره قرار گیرد.

پاکستان در عین حال از آمریکا خواسته است تا در عرض ۱۵ روز، پایگاه هوایی شمسی واقع در جنوب غرب پاکستان را تخلیه کند.

اسلام‌آباد روز شنبه اعلام کرد که در حمله «هلیکوپترهای ناتو» به یک پاسگاه مرزی این کشور ۲۴ تن کشته شده‌اند و ساعاتی پس از این واقعه نیز مقامات پاکستانی انتقال محموله‌های ناتو از مرز این کشور به سمت افغانستان را متوقف کردند.

ناتو اعلام کرده است که «به احتمال زیاد» حمله هوایی نیروهای وابسته به این سازمان موجب کشته شدن این سربازان شده است.

به گفته سخنگوی نيروهای بين المللی تحت رهبری ناتو در افغانستان، ایساف، اين حمله هوايی به درخواست نيروهايی که در محل حضور داشتند انجام شده است.

ناتو اعلام کرده است که در حال بررسی موضوع است.

در عین حال هیلاری کلینتون و لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، در بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز «همدردی عمیق» با پاکستان در خصوص این واقعه، حمایت خود از تصمیم ناتو مبنی بر «تحقیق فوری» در این زمینه را اعلام کرده‌اند.

ایالات متحده در این بیانیه بر اهمیت روابط پاکستان و آمریکا تأکید کرده و خواستار تداوم این رابطه شده است.

تنش اخیر میان آمریکا و پاکستان در حالی به وجود آمده که روابط دو کشور از زمان کشته شدن اسامه بن‌لادن در پاکستان، که بدون اطلاع قبلی مقامات پاکستانی و از سوی آمریکا صورت گرفت، در وضعیت بحرانی قرار گرفت.

پس از آن نیز وقایع مختلفی نظیر کشته شدن سه نیروی نظامی پاکستانی از سوی نیروهای ناتو در سپتامبر ۲۰۱۰ بر تنش میان طرفین افزود.

پاکستان از همتایان آمریکا در مبارزه با طالبان به شمار می‌رود. همچنین به گفته ناتو، مرز پاکستان و افغانستان در انتقال محموله‌های مورد نیاز ناتو نقشی حیاتی ایفا می‌کند و حدود «۴۹ درصد» از ذخایر ناتو از این مسیر وارد افغانستان می‌شوند.

از دیگر سو پاکستان نیز در مبارزه با شبه‌نظامیان طالبان وابسته به میلیاردها دلار کمک مالی ایالات متحده است.
XS
SM
MD
LG