لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

هشدار مشرف در مورد تلاش آمریکا برای یافتن الظواهری در پاکستان


پرویز مشرف،‌رئیس جمهور پیشین پاکستان، می‌گوید که هر گونه تلاش ایالات متحده برای تعقیب ایمن الظواهری، رهبر کنونی تشکیلات القاعده، در داخل خاک پاکستان، «غیرمسئولانه» است.

آقای مشرف، که از زمان کناره‌گیری از قدرت در پاکستان در تبعیدی خود خواسته در لندن به سر می‌برد، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان حمله به رهبر جدید تشکیلات القاعده در پاکستان، به معنی نقض حق حاکمیت پاکستان است و تنها احساسات ضد آمریکایی را تقویت می‌کند.

ایالات متحده در ۱۲ اردیبهشت سال جاری اعلام کرد که اسامه بن‌لادن، بنیانگذار و رهبر گروه تروریستی القاعده، در عملیاتی در منطقه ایبت‌آباد پاکستان در شمال اسلام‌آباد، به دست نیروهای آمریکایی کشته شده و جسد وی در اختیار نیروهای آمریکایی است.

مقام‌های اسلام‌آباد در نخستین واکنش‌ها، حمله منجر به کشته شدن اسامه بن‌لادن را «عقب‌نشینی بزرگی برای سازمان‌های تروریستی در سراسر جهان» توصیف کردند و مرگ اسامه بن‌لادن را «نشان‌دهنده عزم جامعه جهانی، ازجمله پاکستان، برای مبارزه و نابود کردن تروریسم» خواندند.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که ایالات متحده اطلاعات مربوط به حضور رهبر القاعده در ساختمانی در ایبت‌آباد را در اختیار هیچ کشوری، حتی پاکستان، قرار نداده بود.

در این میان در شرایطی که عملیات آمریکا در خاک پاکستان، بدون اطلاع و همراهی این کشور، انتقادهایی را برانگیخته بود، باراک اوباما در اوایل خرداد ماه، از احتمال تکرار عملیات یکجانبه در خاک پاکستان برای مقابله با القاعده خبر داد و اعلام کرد که اگر آمریکا باخبر شود که یکی دیگر از رهبران القاعده در پاکستان پناه گرفته است، بار دیگر در عملیاتی مشابه آنچه برای از میان بردن بن‌لادن دنبال شد، به طور یک‌جانبه وارد عمل می‌شود.

آقای اوباما در آن زمان افزود که آمریکا برای حق حاکمیت پاکستان احترام بسیار بالایی قائل است، اما نمی‌تواند در مقابل فردی که در تلاش است مردم آمریکا و مردم پاکستان را از میان ببرد، دست روی دست بگذارد.

بی‌اطلاعی از حضور بن‌لادن در پاکستان

پرویز مشرف که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ رایست جمهوری پاکستان را بر عهده داشت، در این مصاحبه همچنین در مورد هر گونه اطلاع از اختفای پنج ساله بن‌لادن در خاک پاکستان را رد کرده و به سی‌ان‌ان گفته است که «من هیچ اطلاعی از اینکه او در ایبت‌آباد زندگی می‌کرد، نداشتم.»

وی همچنین در این گفت‌وگو این احتمال را که سازمان اطلاعات مرکزی یا ارتش پاکستان برای بن‌لادن، جان‌پناهی در ایبت‌آباد فراهم آورده بودند را رد کرده است.

آقای مشرف تأکید کرده است که برایش باورپذیر نیست که در پاکستان از اسامه بن‌لادن محافظت می‌شده است.

رئیس‌جمهور پیشین پاکستان، پیشتر نیز در پی کشته شدن اسامه بن‌لادن، از عملیات نیروهای آمریکایی در خاک پاکستان انتقاد کرد و نسبت به بروز بی‌ثباتی کوتاه مدت متأثر از قتل بن‌لادن هشدار داده بود.

وی در آن زمان تأکید کرده بود که آمریکا با حمله به سکونتگاه اسامه بن‌لادن، «حاکمیت دولت اسلام‌آباد را نقض کرده‌است» و تأکید کرده بود که همه مردم صلح‌دوست جهان باید خوشحال باشند که بن‌لادن کشته شده‌است اما هیچ پاکستانی نقض حاکمیت کشور خود را نمی‌پذیرد.

پرویز مشرف هم اکنون در حال ارزیابی حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری پاکستان در سال ۲۰۱۳ میلادی است و پیشتر به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، گفته است که قصد دارد تا پيش از انتخابات بعدى پيروزمندانه وارد اسلام‌آباد شود.
XS
SM
MD
LG