لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۶

کلینتون: بعضی پاکستانی‌ها از محل اختفای بن لادن اطلاع داشتند


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه ساعاتی پس از اعلام سفرش به پاکستان ضمن اشاره به اینکه «بعضی پاکستانی‌ها» از محل اختفای اسامه بن لادن در این کشور اطلاع داشتند بر لزوم همکاری بیشتر دو کشور تأکید کرد.

به گفته وزیر امور خارجه ایالات متحده، آمریکا و پاکستان برای نبرد با اسلام‌گرایی و شبه‌نظامیان «باید بیشتر همکاری و تلاش کنند».

خانم کلینتون که برای دیداری اعلام‌نشده در پایتخت پاکستان، اسلام‌آباد، به سر می‌برد با این حال بار دیگر تکرار کرد که هیچ شواهد و مدارکی دال بر اطلاع مقامات ارشد دولت پاکستان از محل اختفای رهبر گروه القاعده در دست نیست.

پیدا شدن رهبر گروه القاعده و کشته شدن او به دست نیروهای آمریکایی در خانه‌ای در شهرکی نظامی در ۵۰ کیلومتری پایتخت پاکستان بار دیگر به شک و تردیدهایی در زمینه قابل اعتماد بودن دولت پاکستان و همکاری آن با آمریکا دامن زده است.

به دنبال افشای عملیات علیه اسامه بن لادن، عده‌ای از سناتورها و نمایندگان مجلس در آمریکا خواستار تحقیق در زمینه نقش پاکستان در ارتباط با او شدند و باراک اوباما نیز خواستار تحقیقات اسلام‌آباد در این باره شد.

انتقادات قانون‌گذاران آمریکا به آنجا رسید که حتی تعدادی از آنها اعلام کردند که شاید زمان قطع کمک‌های میلیارد دلاری آمریکا به پاکستان فرا رسیده باشد.

با این حال تنها یک روز پس از اعلام این خواسته رئیس جمهور آمریکا، یوسف‌رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان، اتهام‌ها درباره کمک این کشور به مخفی شدن رهبر القاعده را رد کرد و این اتهامات را مضحک خواند.

هیلاری کلینتون نیز روز جمعه بر این امر تأکید کرد که «آمریکا و پاکستان برای کشتن یا دستگیری بسیاری از تروریست‌ها در خاک پاکستان با یکدیگر همکاری کرده‌اند».

خانم کلینتون پس از آن در این باره با خبرنگاران سخن گفت که به اتفاق مایک مالن، رئیس ستاد مشترک آمریکا، با عالی‌رتبه‌ترین مقامات در دولت پاکستان از جمله رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز از قول یکی از مقامات همراه خانم کلینتون می‌گوید که پاکستانی‌ها با آمریکا همکاری کرده‌اند، اما «هنوز واقعا درک نکرده‌اند که برای محافظت از خود و حفاظت از منافع ما چه قدر بیشتر باید تلاش کنند».

دولت پاکستان از مرگ اسامه بن لادن پس از ۱۰ سال از واقعه ۱۱ سپتامبر استقبال کرد، اما همزمان از این که آمریکا بدون اطلاع دادن به مقامات این کشور در خاک پاکستان دست به عملیات مخفی زده است به خشم آمد.
XS
SM
MD
LG