لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۳

پاکستان‌: اتهام‌ها درباره پناه‌دادن به بن‌لادن مضحک است


یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان
یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان
تنها یک روز پس از آن که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از پاکستان خواسته بود، درباره «شبکه حامی» بن‌لادن در این کشور تحقیق کند، یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان، اتهام‌ها درباره کمک این کشور به مخفی شدن رهبر القاعده را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان، روز دوشنبه اتهام‌ها در خصوص «ناتوانی» سرویس اطلاعاتی پاکستان در یافتن بن لادن یا حمایت از وی را در مدت اقامت در این کشور «مضحک»‌ خوانده است.

آقای گیلانی که در پارلمان پاکستان سخنرانی می‌کرد، در این باره اظهار داشته است: «ما صراحتاً‌ این گونه اتهام‌ها را رد می‌کنیم. گمانه‌زنی‌ها و جنجال‌آفرینی در این باره در با هدف ایجاد دلسردی صورت می‌گیرد.»

وی همچنین با بیان این که جنگ با تروریسم اولویت ملی کشورش است، گفته است: «پاکستان محل تولد القاعده نیست. ما بن‌لادن را به پاکستان یا افغانستان دعوت نکرده‌ایم. انصاف این است که بپرسیم، بن‌لادن چه کسی بود و چه چیزی را نمایندگی می‌کرد.»

این سخنان تنها یک روز پس از آن بیان می‌شود که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا،با اعلام این که اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده، در مدت حضور خود در پاکستان از حمایت شبکه‌ای دراین کشور برخوردار بوده، خواستار تحقیقات اسلام‌آباد دراین باره شده بود.

رئیس جمهور آمریکا در گفت و گویی با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس در این باره اظهار داشته بود: «ما بر این باور هستیم که شبکه‌ای در پاکستان وجود داشت که از بن‌لادن حمایت می‌کرد.»

وی در عین حال افزوده بود: «اما ما از ماهیت این شبکه پشتیبانی کننده و این که شامل چه کسانی بوده، چیزی نمی‌دانیم. ما نمی‌دانیم که آیا افرادی در حکومت پاکستان یا خارج از حکومت در این شبکه حضور داشته‌اند.»

نیروهای ویژه ارتش آمریکا بامداد روز دوشنبه هفته گذشته در یک عملیات کماندویی اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه القاعده، و طراح حمله‌های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را در منطقه‌ای در نزدیکی یک شهر نظامی‌نشین در اطراف اسلام‌آباد، به قتل رسانده و جسد وی را نیز با خود برده بودند.

در این میان اقامت چند ساله اسامه بن‌لادن در یک شهر نظامی و در نزدیکی آکادمی ارتش پاکستان، به ویژه در میان قانونگذاران آمریکایی به تردیدها درباره احتمال ارتباط عناصری در سرویس اطلاعاتی ارتش پاکستان با رهبر القاعده دامن زده است.

این در حالی است که یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان، از نقش سرویس اطلاعاتی این کشور در عملیات کشتن بن‌لادن سخن گفته و اظهار داشته است: «این سرویس اطلاعاتی پاکستان بود که اطلاعات کلیدی در اختیار سی‌آی‌ای گذاشت و بدین ترتیب امکان آن را فراهم کرد که سرویس اطلاعاتی آمریکا بتواند منطقه‌ محل اقامت احتمالی بن‌لادن را زیر نظر بگیرد.»

با این همه لئون پانتا، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در نخستین اظهارات خود پس از کشته شدن اسامه بن‌لادن با اعلام این که این عملیات بدون اطلاع پاکستان صورت گرفته، اظهار داشته بود، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا از آن بیم داشتند که در صورت اطلاع دادن به پاکستان، القاعده و بن‌لادن نیز از این حمله مطلع شوند.

در این میان در حالی که احزاب مخالف دولت پاکستان عملیات نیروهای ویژه ارتش آمریکا را در حمله به محل اختفای بن‌لادن در اطراف اسلام‌آباد به معنای «نقض حاکمیت» پاکستان دانسته و خواستار کناره‌گیری نخست وزیر و رئیس جمهور پاکستان شده‌اند، یوسف رضا گیلانی نسبت به «پیامدهای جدی» هرگونه عملیات یک جانبه در خاک کشورش هشدار داده است.

نخست وزیر پاکستان در عین حال تاکید کرده است، این کشور اهمیت زیادی برای روابط خود با ایالات متحده آمریکا قایل است.
XS
SM
MD
LG