لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

پنتاگون پنج ویدئوی تازه از اسامه بن‌لادن منتشر کرد


 اسامه بن‌لادن در حال دیدن اخبار خود از تلویزیون( عکس از ویدئو گرفته شده است)
اسامه بن‌لادن در حال دیدن اخبار خود از تلویزیون( عکس از ویدئو گرفته شده است)
وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون، روز شنبه پنج ویدئو از اسامه بن‌لادن منتشر کرده که گفته می‌شود در حمله کماندوهای آمریکایی به محل اقامت وی در پاکستان به دست آمده است.

در یکی از ویدئوها اسامه بن‌لادن در برابر تلویزیون نشسته است و تصاویر خود را در شبکه‌های خبری مشاهده می‌کند.


یکی از ویدئوهای بی‌صدای بن‌لادن که از سوی پنتاگون منتشر شده است.

در این تصاویر اسامه‌بن لادن کلاهی بر سر دارد و پتویی بر دوش و تصاویر خود را در یک شبکه عربی می‌بیند؛‌ ریش اسامه بن‌لادن در این ویدئو خاکستری است.

وزارت دفاع آمریکا این ویدئوهای اسامه بن‌لادن را بدون صدا منتشر کرده است.

پنتاگون می‌گوید این پنج ویدئوی منتشر شده در یورش نیروهای آمریکایی به محل اقامت اسامه بن‌لادن در شهر ابیت‌آباد در نزدیکی اسلام‌آباد به دست آمده است.

یکی از این ویدئوها در ماه اکتبر یا نوامبر سال ۲۰۱۰ تهیه شده و اسامه بن‌لادن همانند دیگر ویدوئوهایش به دوربین نگاه می‌کند و پیام خود را قرائت می‌کند.

فیلم‌ها گویای آن است که اسامه بن‌لادن در محل اقامت خود کامپیوتر داشته است؛ گرچه به گفته مقام‌های آمریکایی وی از اینترنت یا تلفن برخوردار نبوده است.

به گفته مقام‌های آمریکایی در حمله بامداد دوشنبه، بن‌لادن و چهار نفر دیگر کشته شدند.

برپایه گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده یکی از هلی‌کوپترهای بلاک‌هاوک در محل دچار سانحه شده و کماندوهای آمریکایی هنگام ترک محل آن را منهدم کرده‌اند.

با این حال آنگونه که روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرده است، شماری از کارشناسان از روی دم این هلی‌کوپتر گفته‌اند که هلی‌کوپترهایی که در این عملیات به کار گرفته شده‌اند از نوع ویژه‌ای بوده‌اند که صدای بسیار کمتری داده و به خاطر مواد به کار رفته در آنها رادارها هم نمی‌توانند به راحتی آنها را شناسایی کنند.

لئون پانتا، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در نخستین مصاحبه خود پس از کشته شدن اسامه بن‌لادن اعلام کرد از آنجا که احتمال داده می‌شد، پاکستانی‌ها به رهبر القاعده اطلاع بدهند، آمریکا تصمیم گرفت بدون اطلاع اسلام‌آباد عملیات را انجام دهد.

به گفته لئون پانتا، ماه‌ها پیش از انجام عملیات، ایالات متحده به انجام عملیات مشترک و از جمله با شرکت پاکستان می‌اندیشیده است اما سی آی ای با مشارکت پاکستان مخالف بوده است.
XS
SM
MD
LG