لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

طالبان مسئولیت حمله به خودروی کنسولگری آمریکا را بر عهده گرفت


پلیس پاکستان در محل انفجار در پیشاور
پلیس پاکستان در محل انفجار در پیشاور
طالبان پاکستان روز جمعه مسئوليت حمله به دو خودروی کنسولگری آمريکا در شمال غربی شهر پيشاور در این کشور را بر عهده گرفتند. در اين حمله يک پاکستانی کشته و ۱۰ نفر ديگر زخمی شدند.

آلبرتو رودريگز، سخنگوی سفارت آمريکا در پاکستان، در این باره گفت: «هيچ آمريکايی در اين حادثه کشته نشده است. دو خودروی کنسولگری پيشاور هدف اين حمله قرار گرفتند. يکی از خوردوها در این حمله آسیب دید. ما در حال تحقیق هستیم تا بفهمیم واقعا چه اتفاقی افتاده است.»

پلیس پاکستان نیز اعلام کرد که یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی خودروهای کنسولگری آمریکا منفجر شده است.

حمله به دو خودروی کنسولگری آمريکا در شهر پيشاور پاکستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:54 0:00


پیشتر در پاکستان برخی مقامات امنیتی این کشور گفته بودند بر اثر انفجار يک بمب کنار جاده‌ای در نزديکی دو خودروی کنسولگری آمريکا در شهر پيشاور، يک عابر پاکستانی کشته و چند آمريکايی به طور سطحی زخمی شده‌اند.

به دنبال وقوع اين انفجار، يک سخنگوی طالبان به نام احسان‌الله احسان در تماسی تلفنی از نقطه‌ای نامعلوم با خبرگزاری رویترز مسئوليت اين انفجار را بر عهده گرفت.

این سخنگوی طالبان افزود: «دیپلمات‌های ناتو هدف حملات طالبان هستند. پاکستان هدف اول طالبان است و آمریکا هدف دوم.»

به گزارش رويترز، پليس پاکستان می‌گويد که در اين حمله از حدود ۵۰ کيلوگرم مواد منفجره استفاده شده است.

تعداد زيادی از ديپلمات‌های غربی در نزدیکی محل بمب‌گذاری زندگی می‌کنند. مقر اسامه بن لادن در سال‌های هشتاد میلادی، زمانی که اسلام‌گرایان علیه نیروهای اشغالگر شوروی در افغانستان می‌جنگیدند، نیز در پیشاور بود.

پس از کشته شدن بن لادن توسط نیروهای آمریکایی، پاکستان شاهد خشونت روزافزون شده و هفته گذشته در دو بمب‌گذاری بیش از ۸۰ نفر جان باختند.

اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده، در روز دوم ماه مه، در منطقه‌ای نزدیک به اسلام‌آباد به دست کماندوهای آمریکایی کشته شد.

محل مسکونی اسامه بن‌ لادن در یک کلیومتری یک دانشگاه نظامی قرار داشت و این شهر میزبان سه هنگ ارتش و هزاران پرسنل ارتش پاکستان است. ژنرال اشفق پرویز کیانی، فرمانده ارتش پاکستان، ماه گذشته از این دانشگاه دیدار کرده بود.

در همین حال شرایط ویژه و بسیار امنیتی محل سکونت اسامه بن‌ لادن و نیز قرار داشتن آن در یک شهرک نظامی‌نشین، بر گمانه‌زنی‌ها در مورد نقش پاکستان و به‌ویژه سازمان امنیت این کشور در پنهان کردن اسامه بن ‌لادن دامن زده است.

روز گذشته نیز برخی از وب‌سایت‌های اسلام‌گرایان افراطی، پس از مرگ رهبر القاعده، نواری منتسب به وی را منتشر کردند که در آن بن لادن انقلاب در جهان عرب را، که از خیزش مردمی در تونس شروع شد، ستوده است.
XS
SM
MD
LG