لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

پاکستان کنترل یک پایگاه دریایی در کراچی را بازپس گرفت


نمایی از حمله شبانه به پایگاه دریایی مهران در کراچی
نمایی از حمله شبانه به پایگاه دریایی مهران در کراچی
نيروهای نظامی پاکستان به محاصره يک پايگاه نيروی دريايی در کراچی که مورد حمله شبه نظامیان طالبان واقع شده بود، پايان دادند. گزارش‌ها حاکی است اين حمله «دقيق و از قبل طراحی شده بوده است.»

به گزارش رويترز، در جريان اين حمله، ۱۰ تن از نيروهای نظامی و دستکم سه تن از مهاجمان کشته شدند. برخی از گزارش‌ها گفته بود که در اين پايگاه گروگانگيری انجام شده اما هيچ منبع دولتی و رسمی آن را تأييد نکرده است.

طالبان پاکستان اعلام کرده اين حمله را در تلافی کشته شدن اسامه بن‌لادن انجام داده است. احسان‌الله احسان از سخنگوبان طالبان پاکستان، به خبرگزای رويترز گفت: «اين حمله در انتقام شهادت اسامه بن لادن انجام شد و شاهدی بود برای اين که نشان دهد ما هنوز متحد و مقتدر هستيم.»

گروه‌های شبه نظامی در پاکستان از زمان عمليات شکار و کشته شدن اسامه بن‌لادن، رهبر گروه تروريستی القاعده، شماری از حملات نظامی انجام داده‌اند.

رحمان ملک، وزير کشور پاکستان روز دوشنبه اعلام کرد در جريان آزادسازی این پایگاه، ۱۰ تن از سربازان نظامی کشته شده و حدود ۱۵ تن هم زخمی شدند.

حمله به پایگاه نیروی دریایی پاکستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:26 0:00


دو تن از مهاجمان نیز در جريان حمله کشته شدند و نفر سوم اقدام به منفجر کردن خود کرده است. يک جليقه انتحاری مواد منفجره به همراه تعدادی نارنجک در محل از مهاجمان به جا مانده است.

بر اساس گزارش‌ها در این پایگاه متعلق به نیروی دریای پاکستان حدود ۱۷ شهروند خارجی حضور داشتند که ۱۱ تن از آنها چينی بودند که تعليم و آموزش خلبانان را برعهده داشتند.

اين حمله مشابه حمله‌ای است که دو سال پيش در راولپندی انجام شد و در آن شبه‌نظاميان طالبان تلاش کردند يک پايگاه نظامی را به تسخير خود درآورند.

برخی گزارش‌ها حاکی است حملات اين سنگين و از قبل طراحی شده اين چنينی در شهری بزرگ و اصلی مانند کراچی، نگرانی‌ها در مورد تأسيسات اتمی و حفاظت از بمب‌های اتمی پاکستان را افزايش داده است.

به گفته مقامات رسمی پاکستان، حوالی ساعت ۱۰ و نيم شب يکشنبه به وقت محلی، شبه نظاميان به سه آشيانه هوايی در این پايگاه نیروی دریایی «مهران» در کراچی حمله کردند. هدف اصلی آنها، هواپيماهای آماده پرواز و سلاح‌ها و قطعات آنها بوده است.

به گفته شاهدان عينی، مهاجمان به نارنجک انداز مسلح بودند و چند هواپيما را در جريان اين حمله نابود کردند.

چند فروند از هواپيماهای نبرد دريايی ارتش پاکستان در جريان اين حمله از بين رفته است. دستکم دو فروند از اين هواپيماها که چند ميليون دلار ارزش دارد، به آتش کشيده شد.

مهاجمان در جريان حمله، به سوی ساکنان این پايگاه حمله کرده و هرکه سرراهشان بود را هدف قرار دادند. در پاسخ، کماندوهای نيروی دريايی به عمليات نظامی متقابل دست زدند و با رسيدن نيروهای پشتيبان، توانستند به اين حمله پايان دهند.

مقامات نظامی و رسمی پاکستان می‌گويند که نيروهای پشتيبان بيشتری برای حمايت از اين آشيانه‌های هوايی در منطقه مستقر شده‌اند.

عرفان الحق، يکی از مسئولان نظامی پاکستان به آسوشيتدپرس گفت: «به دليل مهمات حساس و مهمی که در اين پايگاه بودند، احتياط بيشتری به خرج داده شد و به همين دليل عمليات دفع شبه نظاميان کمی به درازا کشيد.»

همچنين روز جمعه گذشته، انفجار يک بمب در کنسولگری آمريکا در پيشاور پاکستان باعث کشته شدن يک شهروند پاکستانی شد.
XS
SM
MD
LG