لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۲

شواهد تازه از نشت اطلاعات امنیتی به ستیزه‌جویان پاکستان


گشت سربازان پاکستانی در منطقه قبیله‌ای دتاخیل در وزیرستان شمالی.
گشت سربازان پاکستانی در منطقه قبیله‌ای دتاخیل در وزیرستان شمالی.
مقام‌های آمریکایی می‌گویند اطلاعاتی را درباره محل دو کارخانه بمب‌سازی ستیزه‌جویان در شمال پاکستان در اختیار ارتش پاکستان قرار داده‌اند اما پیش از آغاز حمله به این دو کارخانه، ارتش این کشور، ظاهراً ستیزه‌جویان را از برنامه حمله باخبر کرده‌است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یک‌شنبه گزارش داد که سرویس اطلاعاتی آمریکا محل کشف شده دو کارخانه بمب‌سازی «مظنونان به تروریسم» در منطقه قبایلی پاکستان را در اختیار مقامات پاکستانی گذاشته اما این مقام‌ها با رساندن اخبار به ستیزه‌جویان، به آنها مهلت فرار داده‌اند.

مقام‌های آمریکایی بر این باورند که اصرار پاکستان در گرفتن اجازه از ریش‌سفیدان قبایل، پیش از ورود به این مناطق، باعث می‌شود تا اطلاعات مخفی به ستیزه‌جویان برسد.

پیش از این نیز آمریکاییان محل دو کارخانه بمب‌سازی دیگر را به مقام‌های پاکستانی اطلاع داده‌بودند و تأکید کرده‌بودند که این اطلاعات، پیش از آغاز عملیات، محرمانه بماند.

اما در آن موارد نیز این اطلاعات به دست ستیزه‌جویان افتاد و آنها توانستند پیش از رسیدن ارتش از محل بگریزند.

ارتش پاکستان می‌گوید ورود به منطقه قبیله‌نشین شمال این کشور که منطقه‌ای بی‌قانون است، بدون هماهنگی با افراد محلی امکان‌پذیر نیست.

گزارش تازهٔ افشای اطلاعات سرویس اطلاعاتی آمریکا در پاکستان، روند اعتمادسازی میان دو کشور پس از جریان کشف مخفیگاه اسامه بن‌لادن را با دشواری تازه‌ای روبه‌رو می‌کند.

پیدا شدن رهبر گروه القاعده و کشته شدن او به دست نیروهای آمریکایی در پاکستان که دوم ماه مه روی داد بار دیگر به شک و تردیدهایی در زمینه قابل اعتماد بودن دولت پاکستان و همکاری آن با آمریکا دامن زده‌است.

با این وجود، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، ماه گذشته پس از اعلام سفرش به پاکستان ضمن اشاره به اینکه «بعضی پاکستانی‌ها» از محل اختفای اسامه بن لادن در این کشور اطلاع داشتند بر لزوم همکاری بیشتر دو کشور تأکید کرد.

هیلاری کلینتون بر این امر تأکید کرد که «آمریکا و پاکستان برای کشتن یا دستگیری بسیاری از تروریست‌ها در خاک پاکستان با یکدیگر همکاری کرده‌اند».
XS
SM
MD
LG