لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

پارلمان پاکستان خواستار بازنگری در روابط این کشور با آمریکا شد


پارلمان پاکستان
پارلمان پاکستان
پارلمان پاکستان روز شنبه عملیات نیروهای آمریکایی برای یافتن و کشتن اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده، را محکوم کرد و خواستار بازنگری در روابط این کشور با ایالات متحده شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پارلمان پاکستان هم‌چنین هشدار داد که در صورت وقوع حملات مشابهی از سوی آمریکا، پاکستان ممکن است خطوط تدارکاتی نظامیان آمریکایی در افغانستان را قطع کند.

این در حالی است که ایالات متحده اعلام کرده که در صورت شناسایی اقامتگاه دیگر پیکارجویان اسلامگرا در پاکستان، به‌ویژه ملا عمر، رهبر طالبان افغانستان، تصمیم دارد به آنها نیز حمله کند.

نمایندگان پارلمان پاکستان روز شنبه هم‌چنین گفتند که عملیات قتل اسامه بن‌لادن، «حاکمیت پاکستان» را نقض کرده‌است و خواستار انجام تحقیقات مستقلی درباره چند و چون این عملیات شدند.

جلسه روز شنبه نمایندگان پارلمان پاکستان برای بررسی موضوع قتل بن‌لادن، یک روز پس از آن برگزار شد که ۸۰ تن از شهروندان پاکستانی در جریان دو بمب‌گذاری انتحاری که از سوی طالبان و «به انتقام کشته شدن بن‌لادن» انجام شد جان باخته و دست کم ۱۲۰ نفر دیگر زخمی شدند.

مقام‌های پاکستانی می‌گویند در اعتماد آنها به ایالات متحده خدشه وارد شده و در همین راستا، ژنرال «خالد شمیم واین»، رئیس کمیته ستاد مشترک پاکستان، اعلام کرد که سفر پنج‌روزه خود به آمریکا را لغو کرده‌است.

در همین حال، رئیس سازمان اطلاعات پاکستان نیز اعلام کرد که آماده‌است تا بر سر مسئله قتل بن‌لادن که باعث «خجلت‌زدگی» کشورش شده و تردیدهایی را در مورد اینکه سازمان امنیت پاکستان از محل اختقای بن‌لادن خبر داشته برانگیخته‌است، از منصب خود استعفا کند.

هفته گذشته نیز یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان، اتهام‌ها در خصوص «ناتوانی» سرویس اطلاعاتی پاکستان در یافتن بن لادن یا حمایت از وی را در مدت اقامت در این کشور «مضحک» خوانده‌است.

این سخن نخست‌وزیر پاکستان تنها یک روز پس از آن بیان شد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، با اعلام این که اسامه بن‌لادن، در مدت حضور خود در پاکستان «از حمایت شبکه‌ای در این کشور برخوردار بوده»، خواستار تحقیقات اسلام‌آباد دراین باره شده بود.

اعضای هر دو مجلس پاکستان «اقدامات یک‌جانبه» نظیر حمله به منزل بن‌لادن در شهر ایبت‌آباد پاکستان را «غیر قابل قبول» دانستند و از دولت خود خواستند تا برای حفاظت از منافع ملی پاکستان در روابط خود با ایالات متحده تجدید نظر کند.

پارلمان پاکستان هم‌چنین قطعنامه‌ای در اعتراض به حملات هوایی آمریکا با هواپیماهای بدون سرنشین در خاک پاکستان صادر کرد. نمایندگان این پارلمان خواستار آن شدند که در صورت قطع نشدن اینگونه حملات، رفت‌وآمد کاروان‌های تدارکاتی ناتو در خاک پاکستان ممنوع اعلام شود.

پاکستان رسماً به حملات هواپیماهای بدون سرنشین در خاک خود اعتراض دارد اما مقام‌های آمریکایی از مدت‌ها پیش می‌گویند که این حملات براساس توافقی که میان دو کشور وجود دارد انجام می‌شود.

بازجویی از همسران بن‌لادن

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز جمعه گزارش داد که مأموران آمریکایی، در حضور نیروهای امنیتی پاکستان، از همسران اسامه بن‌لادن بازجویی کرده‌اند.

سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های آمریکا و پاکستان گفته‌است در این بازجویی سه همسر بن لادن با نیروهای آمریکایی «خصمانه» رفتار کرده‌اند و در نهایت اطلاعاتی اندک در اختیار بازجویان گذاشته‌اند.

پاکستان پیش از این امکان دسترسی نیروهای امنیتی آمریکا را به همسران اسامه بن لادن فراهم نمی‌کرد. دو تن از همسران بن لادن از عربستان سعودی و نفر سوم اهل یمن است.
XS
SM
MD
LG