لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۱

دستکم ۵۸ کشته در درگیری میان شبه‌نظامیان و پلیس در پاکستان


عملیات نظامی نیروهای پاکستان علیه شبه‌نظامیان در وزیرستان شمالی واقع در غرب استان خیبر پختونخوا
عملیات نظامی نیروهای پاکستان علیه شبه‌نظامیان در وزیرستان شمالی واقع در غرب استان خیبر پختونخوا
گزارش‌ها حاکی است که در یک روز گذشته درگیری میان پلیس پاکستان و شبه‌نظامیانی که از طریق مرز افغانستان وارد مناطق مرزی شمال غرب پاکستان شده بودند دستکم ۵۸ تن، از جمله ۲۳ مأمور پلیس کشته شده‌اند.

به گزارش آسوشیتد پرس به نقل از یک مقام پلیس، حدود ۲۰۰ شبه‌نظامی روز چهارشنبه از طریق مرز خاکی وارد «دیر بالا»، از نواحی ۲۴ گانه استان خیبر پختونخوا شده و به یک مقر پلیس دراین ناحیه حمله کردند که بر اثر این درگیری‌ها تا این لحظه ۲۳ نیروی پلیس و ۳۵ شبه نظامی جان خود را از دست داده‌اند.

این خبرگزاری همچنین افزوده است که این درگیری سه مجروح نیز برجای گذاشته است.

این آمار در حالی ارائه شده که خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد پاکستان تعداد شبه‌نظامیان را حدود ۵۰۰ تن ارزیابی کرده، اعلام کرده است که در اثر حملات شبه نظامیان ۲۳ پلیس و پنج شهروند، از جمله دو زن کشته شده‌اند.

به گفته این مقام ارشد پلیس بر اثر حمله شبه نظامیان به دیر بالا که در شش کیلومتری مرز افغانستان قرار دارد، بیش از ۲۰ نیروی پلیس نیز مجروح شده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها با گذشت یک روز از این واقعه، درگیری‌ها همچنان در این منطقه ادامه دارد و پلیس گفته است که کنترل بیشتر مناطق این ناحیه را بار دیگر در دست گرفته است.

حمله شبه نظامیان به این منطقه در حالی صورت گرفته است که پیش از این یکی از فرماندهان ارتش پاکستان اعلام کرده بود که ارتش قصد دارد عملیات نظامی را علیه شبه‌نظامیان در مناطق هم مرز با افغانستان به اجرا بگذارد.

منطقه شمال‌غرب پاکستان که با افغانستان هم مرز است، سال‌ها مرکز فعالیت اسلام‌گراهای افراطی بوده است و ارتش پاکستان در سال ۲۰۰۹ عملیات نظامی گسترده‌ای را در بخشی از این منطقه به اجرا گذاشت.

آمریکا معتقد است که این منطقه کوهستانی از مراکز اصلی فعالیت‌های شبکه حقانی است. شبکه حقانی متحده طالبان افغانستان و گروهی مرتبط با القاعده است که گفته می‌شود چهار هزار شبه نظامی عضو آن هستند.

این شبکه که از بزرگترین تهدیدات علیه نیروهای آمریکایی به شمار می‌رود تنها در مناطق مرزی پاکستان با افغانستان به فعالیت می‌پردازند و آن‌گونه که خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است، گمانه‌زنی‌هایی پیرامون ارتباط این گروه با سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان وجود دارد.

ایالات متحده مناطق هم مرز پاکستان با افغانستان را که منطقه‌ای کوهستانی است و با فراز و نشیب بسیار همراه است، از لحاظ فعالیت‌های شبه‌نظامیان، یکی از خطرناک‌ترین مناطق جهان می‌داند.
XS
SM
MD
LG