زندگی‌نامه آیت‌الله خامنه‌ای(بخش دوم)- معرفی برادران و خواهران

  • مراد ویسی
«۷۲ سال» عنوان سلسله برنامه‌های رادیو فردا درباره زندگی‌نامه آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران از زمان تولد وی در سال ۱۳۱۸ تاکنون است. این برنامه چهارشنبه‌ها ساعت ۱۸ به وقت تهران پخش می‌شود و بازپخش آن در جمعه ساعت ۱۹، شنبه ۸ صبح و دوشنبه ۲ بعد از ظهر خواهد بود. آنچه که در پی می‌آید انتشار دومین قسمت از این سلسله برنامه‌ها در وب‌سایت رادیو فردا است:

***

Your browser doesn’t support HTML5

زندگی‌نامه آیت‌الله علی خامنه‌ای، بخش دوم



در بخش پیشین از بررسی زندگینامه آیت‌الله خامنه‌ای به معرفی پدر و مادر آیت‌الله خامنه‌ای پرداختیم. و حالا به معرفی برادران و خواهران او می‌پردازیم.

آیت‌الله خامنه‌ای چند برادر و خواهر دارد؟

آیت‌الله خامنه‌ای سه برادر و یک خواهر تنی و سه خواهر ناتنی دارد.
آیت‌الله خامنه‌ای، خود، پسر دوم خانواده محسوب می‌شود و برادر بزرگتر او محمد خامنه‌ای نام دارد.

محمد خامنه‌ای برادر بزرگتر رهبر

محمد خامنه‌ای متولد ۱۳۱۴ و ۷۶ ساله است. او پیش از انقلاب ۱۳۵۷ معلم و وکیل دادگستری بوده‌است. وی در سال‌های اول انقلاب مدتی در دولت مهدی بازرگان، مسئول ساواک، سازمان اطلاعات و امنیت به‌جای‌مانده از حکومت پهلوی، بود.

محمد خامنه‌ای سپس در دوره‌های اول و دوم مجلس - یعنی به مدت هشت سال - نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی بود. وی در دوران نمایندگی‌اش ترور شد اما از این ترور جان سالم بدر برد. محمد خامنه‌ای هم اکنون رئیس بنیاد حکمت اسلامی ملاصدرا است.[۱]

هادی خامنه‌ای، منتقد حکومت برادر

برادر دوم در خانوادهٔ آیت‌الله خامنه‌ای، خود آیت‌الله خامنه‌ای است. برادر سوم خانواده، هادی خامنه‌ای نام دارد که متولد ۱۳۲۶ و شصت و چهارساله است.

هادی خامنه‌ای در گذشته نماینده دوره‌های اول، دوم، سوم و ششم مجلس شورای اسلامی بوده و در مجموع ۱۶ سال نماینده مجلس بوده‌است.
با وجود این، او در دوره‌ای که برادرش آیت‌الله خامنه‌ای تازه رهبر جمهوری اسلامی شده بود، یعنی دوره چهارم مجلس، رد صلاحیت شد و از نامزدی او در انتخابات جلوگیری به عمل آمد.

سراج الدین میردامادی، پسر دایی آیت‌الله خامنه‌ای در پاریس، درباره پسر عمه خود، (هادی خامنه‌ای) چنین می‌گوید:

سراج الدین میردامادی: «آقای حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه‌ای غالبا در کرسی نمایندگی مجلس حضور داشته و یک چهره مطبوعاتی و فرهنگی است. از سال ۷۷ ایشان روزنامه‌های مختلفی داشته، مدیر مسئول بوده و روزنامه جهان اسلام، روزنامه حیات نو اول و روزنامه حیات نو اجتماعی - اقتصادی که بعدها منتشر شد و حتی در دوره آقای هاشمی رفسنجانی هم روزنامه ایشان جزو اولین روزنامه‌هایی بود که توقیف شد و جزو چهره‌های منسوب به جریان خط امام و روحانیون مبارز و بعدها هم جریان موسوم به اصلاح‌طلب شد و از حامیان جنبش سبز و در کمپین انتخاباتی آقای مهندس موسوی هم از حامیان اصلی مهندس میرحسین موسوی بود.
روزنامه ایشان بسته شده، چندین بار به سخنرانی ایشان حمله شد. سال‌ها پیش در دوره اصلاحات به سخنرانی معروف ایشان در قم به شدت حمله شد و ایشان به شدت مجروح شد. ایشان چندین بار مورد حمله گروه‌های فشار قرار گرفت، ولی همچنان در همان خط سیاسی گام برمی‌دارد و تلاش می‌کند و مجموعا آدمی فرهنگی است با اهل هنر و به ویژه موسیقی بسیار مانوس است و به موسیقی بسیار علاقه‌مند است. او سازهای موسیقی را می‌شناسد و به ویژه بسیار ورزشکار است و با تیپ جوان و کوهنورد هم بسیار مانوس و مرتبط است.»

حسن، تنها برادر غیر روحانی آیت‌الله خامنه‌ای

چهارمین برادر در خانواده آیت‌الله خامنه‌ای، یعنی برادر سوم او، حسن نام دارد. حسن خامنه‌ای تنها برادر در بین برادران آیت‌الله خامنه‌ای است که روحانی نیست و سال‌هاست که از مدیران ارشد وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران است.

طبق حکم وزیر نفت که در اردیبهشت ۱۳۸۹ صادر شده، حسن خامنه‌ای هم اکنون نماینده وزیر و مسئول هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری در این وزراتخانه و نیز عضو کارگروه پیشگیری و مبارزه با رشوه در صنعت نفت ایران است.[۲]

خواهران آیت‌الله خامنه‌ای

خواهر تنی آیت‌الله خامنه‌ای بدری حسینی نام دارد که همسر شیخ علی تهرانی از روحانیون معروف مشهد است. علی تهرانی که از روحانیون مبارزه علیه حکومت شاهنشاهی ایران بود، بعد از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ به یکی از منتقدان حکومت جمهوری اسلامی تبدیل شد. او سپس در اوایل جنگ ایران و عراق به بغداد رفت و شروع به موضع‌گیری علنی علیه جمهوری اسلامی کرد.

سرانجام خواهر آیت‌الله خامنه‌ای و شیخ علی تهرانی در سال ۱۳۷۴ و در دوره رهبری آیت‌الله خامنه‌ای به ایران بازگشتند.

و اما در بین سه خواهر ناتنی آیت‌الله خامنه‌ای که هر سه بزرگتر از او هستند، فقط یکی در قید حیات است که در قم به سر می‌برد.

علی سعیدی، امام جمعه قم درباره این خواهر ناتنی آیت‌الله خامنه‌ای چنین می‌گوید: «ایشان یک خواهر ناتنی دارند. الان در قم است. شوهرشان مرحوم آقای شمس‌الدینی بودند. روحانی بزرگواری بودند که در دفتر آقا استخاره می‌گرفتند. چند وقت پیش به رحمت خدا رفتند. ولی خواهر ناتنی آیت‌الله خامنه‌ای در قم هستند و حضور دارند. پدر آیت‌الله خامنه‌ای وقتی ازدواج اول کردند و همسرشان ازدنیا رفتند، زن دوم گرفتند.
اسم پدر آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله آسید جواد خامنه‌ای بود. ایشان در مشهد و در مسجد ترک‌ها امام جماعت بودند.این خانم یعنی دختر آسید جواد خامنه‌ای و خواهر ناتنی آیت‌الله خامنه‌ای می‌گویند که وقتی که مادر ما از دنیا رفتند، پدر آیت‌الله خامنه‌ای با مادر آیت‌الله خامنه‌ای ازدواج کردند.[۳]

در بخش بعدی این سلسله برنامه‌ها درباره آیت‌الله خامنه‌ای به بررسی دوران کودکی و تحصیل ابتدایی او خواهیم پرداخت.

پانویس

۱- برای اطلاعات بیشتر در مورد برادر بزرگتر آیت‌الله خامنه‌ای می‌توانید به سایت اینترنتی بنیاد حکمت ملاصدرا رجوع کنید: http://www.mullasadra.org/new_site/persian/
۲- برای مشاهده حکم وزیر وقت نفت برای برادر آیت‌الله خامنه‌ای می‌توانید به سایت نفت نیوز رجوع کنید: http://www.naftnews.net/view-8416.html
۳- برای شنیدن متن کامل سخنان امام جمعه قم درباره خواهر ناتنی آیت‌الله خامنه‌ای می‌توانید به آدرس زیر رجوع کنید: http://www.youtube.com/watch?v=3w_VocORRPg