وزارت خارجه ایران: آمانو در چارچوب وظایفش عمل کند

عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران.

عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه، ۲۸ خرداد، در نشست هفتگی خود در واکنش به اظهارات انتقادی یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از آقای آمانو خواست تا «از برخوردهای سیاسی اجتناب کند و در چارچوب وظایفش عمل کند».

يوکيا آمانو روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رويترز با تأکید بر این‌ که ایران باید در زمینه شفاف‌سازی هسته‌ای همکاری بیشتری از خود نشان بدهد گفت که پیشرفت برنامه هسته‌ای ايران به‌رغم تحريم‌های بين‌المللی «روند ثابتی» داشته و خللی در آن وارد نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عباس عراقچی در واکنش به این اظهارات گفت که «انتظار ما از آقای آمانو به عنوان کارشناس فنی در صحنه بین‌المللی و مسئول یک نهاد فنی این است که از برخوردهای سیاسی اجتناب کنند و در چارچوب وظایفش عمل کند».

وی افزود: «ایران به تعهدات خود در چارچوب ان‌پی‌تی و همکاری با آژانس ادامه می‌دهد و اگر چیزی بیش از تعهدات ایران انتظار باشد نیازمند یک چارچوب جدید برای همکاری‌هاست.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران ادامه داد: «این چارچوب در حال حاضر میان ایران و آژانس در حال مذاکره است، اما این که چرا تاکنون این مذاکرات به یک نتیجه نهایی منتج نشده است را باید از آقای آمانو بپرسید.»

تاریخ جدیدی برای مذاکرات اتمی «قطعی نشده‌ است»

عباس عراقچی روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسشی از سوی خبرگزاری ایسنا مبنی بر این که «در خبرها شنیده شده است که زمان مذاکرات بعدی ایران و آژانس در پاییز خواهد بود»، گفت: «هیچ تاریخ جدیدی به این منظور هنوز قطعی نشده است.»

وی افزود: «در عین حال که ما آماده مذاکره با آژانس هستیم و اگر نیاز باشد به سؤال و ابهامی فراتر از تعهدات‌مان پاسخ دهیم ما نیازمند یک چارچوب جدید برای همکاری هستیم.»

روز دوشنبه «یک منبع دیپلماتیک» به خبرگزاری روسی ایتارتاس گفته بود که کارشناسان ایران و آژانس قرار است در پاییز آینده مذاکره داشته باشند.

وی افزود که «مسئله انتصاب تیم‌های جدید باعث شده گفت‌وگو در خصوص چگونگی ادامه مسیر مذاکرات ایران و آژانس با موانعی روبه‌رو شود و ایران هم هم‌چنان در موضع خود تغییری نمی‌دهد، و به این خاطر بخت برگزاری گفت‌وگوها تا پیش از پاییز کم است».

اظهارات جان برد «سخیف» بود

عباس عراقچی در نشست خبری هفتگی خود به اظهارات وزیر خارجه کانادا نسبت به انتخابات ایران نیز واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با وجود این‌که گفت «چندان ضرورت نمی‌بینم که نسبت به این اظهارات واکنش نشان دهم» اما در عین حال سخنان وزیر خارجه کانادا را «سخیف» نامید.

وی گفت که «برای اظهارات سخیف این مقام کانادایی ارزشی قائل نیستم» و افزود «این قبیل اظهارات از سوی وزیر خارجه کانادا چندین بار تکرار شده است و بنده به تدریج به این نتیجه رسیدم که باید در شعور سیاسی او تردید کرد».

جان برد، وزیر خارجه کانادا، روز دوشنبه حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب در یازدهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری، را متهم کرد که «عروسکی در دست رهبر مذهبی جمهوری اسلامی» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای برد در ادامه گفت که «رژیم ایران نامزدهای انتخاباتی را با دقت گزینش کرد و تنها به کاندیداهای مورد پسند خود اجازه شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را داد».

جان برد افزود که «هیچ‌ یک از این کاندیداها گزینه‌ای واقعی برای رأی‌دهندگان ایرانی به حساب نمی‌آیند».

وزیر خارجه کانادا در ادامه بیانیه خود افزود که «با توجه به دست‌کاری‌هایی که رژیم در اراده جمعی مردم و روند دموکراتیک می‌کنند نتایج رأی‌گیری ۱۴ ژوئن عملاً بی‌معنی شده است».

وی در ادامه گفت: «کسی که به عنوان جایگزین احمدی‌نژاد معرفی شده جز عروسک خیمه‌شب‌بازی دیگری در دستان آیت‌الله خامنه‌ای بیش نیست، یک عروسک در پانتومیم غمناک و خطرناکی که زندگی تمام ایرانیان را شکل داده است.»