لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

يوکيا آمانو: پیشرفت برنامه هسته‌ای ايران روند ثابتی داشته است


يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی
يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی
يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه گفت که پیشرفت برنامه هسته‌ای ايران به رغم تحريم‌های بين‌المللی «روند ثابتی» داشته و خللی در آن وارد نشده است.

آقای آمانو در گفت‌وگو با خبرگزاری رويترز اظهار داشت که وی همچنان متعهد به مذاکره با ايران برای بيان نگرانی‌های خود درباره جنبه‌های احتمالا نظامی فعاليت هسته‌ای اين کشور است.

با اين حال وی گفت که هنوز تاريخی برای انجام ديدار جديد میان ایران و آژانس پس از ده دور مذاکره از اوايل سال ۲۰۱۲ تعيين نشده است.

اظهارات مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پس از آن ابراز می‌شود که حسن روحانی، رييس جمهوری منتخب ايران، روز دوشنبه در نخستين نشست خبری خود تاکيد کرد که فعاليت‌های هسته‌ای ايران متوقف نخواهد شد ولی در مسير شفافيت بيشتر قدم برخواهيم داشت.

در همين حال، اولی هاينونن، رييس پيشين بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، به خبرگزاری مهر گفته که مطمئن است در سياست‌های هسته‌ای ايران تغيير رخ خواهد داد.

وی افزوده است: «از بعد فنی هم پيشرفت هسته‌ای ايران به جايی رسيده که شاهد اين تغيير باشيم».

به گفته آقای هاينونن، «ايران در حال حاضر به اندازه کافی اورانيوم غنی شده ۲۰ درصد برای سوخت راکتور تحقيقاتی تهران برای چندين سال داراست».

ايران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک شامل آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان نشست‌های متعددی را در بغداد، مسکو، استانبول و آلماتی برگزار کرده‌اند تا به يک راه حل مسالمت آميز در زمينه رفع نگرانی‌های جهانی از برنامه هسته‌ای ايران دست پيدا کنند.

اين مذاکرات تاکنون نتيجه‌ای در بر نداشته است و پس از مذاکرات آلماتی در ماه مه، گروه پنج به علاوه يک اعلام کرد که تا برگزاری انتخابات رياست جمهوری ايران صبر خواهد کرد.

حسن روحانی روز دوشنبه درباره مذاکره با اين گروه گفت: «در موضوع هسته‌‌ای معتقد هستيم که مذاکرات با ۱+۵ به صورت فعال‌تر ادامه پيدا کند و اين مذاکرات را به صورت فعال‌تر جلو خواهيم برد. ما معتقد هستيم که راه حل موضوع هسته‌ای صرفا مذاکره است و بس و در واقع تهديد و تحريم جوابگو نيست».

جمهوری اسلامی ايران به دليل فعاليت‌های هسته‌ایش و آنچه که عدم همکاری با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خوانده شده است، هدف شديدترين تحريم‌های سازمان ملل، آمريکا و اتحاديه اروپا قرار گرفته است.

آقای روحانی می‌گويد: «ما هرجا که اعتماد خدشه‌دار شود تلاش می‌کنيم اين اعتماد را برگردانيم. البته اول از همه بايد تلاش کنيم که تحريم جديدی صورت نگيرد».

آمريکا و قدرت‌های عمده اروپايی از انتخاب حسن روحانی به مقام رياست جمهوری استقبال کرده و گفته‌اند که آماده تعامل با ايران در زمينه برنامه هسته‌ای تهران هستند.
XS
SM
MD
LG