لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

آمريکا: انتخاب روحانی يک نشانه بالقوه اميدوار کننده است


دنيس مک دوناف
دنيس مک دوناف
دنيس مک دوناف، رييس دفتر باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا روز يکشنبه ۲۶ خردادماه گفته است، انتخاب حسن روحانی به عنوان هفتمين رييس جمهوری ايران نشانه بالقوه اميدوار کننده ای است.

دنيس مک دوناف در گفت گوبا شبکه تلويزيونی آمریکایی «سی بی اس» تصريح کرده است، در صورتی که رييس جمهوری منتخب ايران تعهدات خود را برآورده کرده و نشان دهد که برنامه هسته ای اين کشور ماهيت صلح آميز دارد، «او می تواند ما را شريک خود بيابد.»

رييس دفتر باراک اوباما تصريح کرده است: «اگر او (حسن روحانی) همانگونه که در مبازرات انتخاباتيش گفته بود به ترميم روابط ايران با جامعه جهانی علاقه مند است، اکنون فرصتی برای انجام آن وجود دارد.»

در حالی دنيس مکدوناف انتخاب حسن روحانی را نشانه بالقوه اميدوار کننده خوانده که روز گذشته نيز کاخ سفيد و جان کری، وزيرامور خارجه آمريکا، در پيام های جدگانه ای به پيروزی نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان و اعتدال گرايان در انتخابات رياست جمهوری ايران واکنش نشان دادند.

در انتخابات رياست جمهوری ايران در روز ۲۴ خردادماه حسن روحانی، توانست با کسب بيش از ۱۸ ميليون رای به عنوان رئيس جمهوری جديد ايران انتخاب شود.

جان کری در پیام خود گفته بود، «ما شهامت ايرانيان را که در اين فضا پای صندوق‌های رای ‌رفتند را می‌ستاييم» و «برای گفت‌وگو و تعامل با دولت و مردم ايران» به منظور رسيدن به راه‌حل سياسی آماده‌ايم.

وزير امور خارجه آمريکا آمادگی دولت متبوع خود را همراه با هم‌پيمانان جهانی، برای گفت‌وگو و تعامل با دولت و مردم ايران برای رسيدن به راه‌حلی سياسی که پايان‌دهنده نگرانی‌های جامعه بين‌الملل در مورد برنامه اتمی اين کشور است، اعلام کرده است.

حسن روحانی در جمع مردم سنندج در ۲۰ خرداد با اشاره به اين که «من سياست خارجی امروز را نمی‌پسندم» گفته بود: «ما در برابر بيگانگان تسليم نمی‌شويم اما در پی تقابل و ستيز هم نيستيم و با تعامل سازنده تحريم را کاهش داده و در نهايت آنها را رفع خواهيم کرد.»

حسن روحانی تا پيش از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴، دبير شورای عالی امنيت و رييس تيم مذاکره کننده هسته ای ايران بود. اما در دوران محمود احمدی نژاد سياست های هسته ای ايران تغيير کرد.

پرونده هسته ای ايران در دوران رياست جمهوری محمود احمدی نژاد با توجه به تحريم های شورای امنيت و کشورهای غربی به يکی از پيچيده ترين و سرنوشت سازترين و عميق ترين بحران های بين‎المللی جمهوری اسلامی ايران بدل شده است.

در دوران محمود احمدی نژاد، شورای امنيت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته بود تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين در خواست ها برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده بود

آمريکا و اتحاديه اورپا نيز تحريم های يکجانبه عليه فروش نفت ايران و همچنين نظام بانکی جمهوری اسلامی اعمال کرده اند.

کشور های غربی ايران را متهم می کنند در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح های اتمی است. ايران با رد اين اتهام ها می گويد، برنامه هسته ايش کاملا صلح آميز است.
XS
SM
MD
LG