سوئد پیگیری چند اتهام جنسی علیه جولین آسانژ را متوقف می‌کند

جولین آسانژ در فوریه ۲۰۱۲

در حالی که دادستانی سوئد اعلام کرده پیگیری چند اتهام جنسی علیه جولین آسانژ، بنیان‌گذار وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس را متوقف کرده، بریتانیا می‌گوید که به‌طور رسمی به تصمیم اکوادور برای پناه دادن به آقای آسانژ در سفارت این کشور در لندن اعتراض خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس بر اساس اعلام دادستانی سوئد، به دلیل عدم امکان پرسش از آقای آسانژ، که از سال ۲۰۱۲ به سفارت اکووادور در لندن پناهنده شده، تحقیق در مورد اتهام‌های او مقدور نبوده است.

سفارتخانه یک کشور بر اساس حقوق و قوانین بین‌الملل، خاک آن کشور محسوب می‌شود و ماموران دولت میزبان امکان ورود بدون مجوز به آن را ندارند.

با این حال از زمان استقرار آقای آسانژ در محل سفارت اکوادور در لندن، پلیس لندن به صورت ۲۴ ساعته محل این سفارت‌خانه را تحت نظر دارد.

جولین آسانژ در ساختمان سفارت اکوادور در لندن:

در همین حال بر اساس گزارش رویترز، وزارت امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای، پناه دادن سفارت اکوادور در لندن به جولین آسانژ در سه سال اخیر را «مانع بررسی قضایی عادلانه» اتهامات علیه او خوانده و گفته است که رسماً به این تصمیم اعتراض خواهد کرد.

رویترز به نقل از دادستانی سوئد می‌نویسد که سه مورد از موارد اتهامی آقای آسانژ پس از گذشت پنح سال، دچار مرور زمان شده و تنها مورد باقی‌مانده مربوط به اتهام تجاوز جنسی نیز در سال ۲۰۲۰ مشمول مرور زمان خواهد شد.

جولین آسانژ تمام این اتهامات را رد می‌کند و در سال‌های اخیر خواستار این بود که دادستانی سوئد از او در محل سفارت اکوادور در لندن تحقیق کند. آقای آسانژ نگران این است که در صورت استراد به سوئد، توسط این کشور به آمریکا تحویل داده شود.

جولین آسانژ، شهروند استرالیا، در سال ۲۰۰۶ وبسایت ویکی‌لیکس را راه‌اندازی کرد و در سال‌های بعد از آن با انتشار اسناد محرمانه نظامی، امنیتی و دیپلماتیک کشورهای مختلف و به خصوص آمریکا، به شهرت رسید.

آقای آسانژ از سال ۲۰۱۰ در آمریکا تحت تعقیب است و همزمان دادستانی سوئد نیز تحقیقاتی درباره ارتکاب چهار جرم جنسی توسط او به جریان انداخت.

بنیان‌گذار ویکی‌لیکس در ‌‌نهایت در سال ۲۰۱۲ و هنگامی که احتمال دستگیری و مسترد کردن‌اش به سوئد وجود داشت، به سفارت اکوادور در لندن پناه برد و اکوادور به او پناهندگی داد.