هشدار شاهزاده سعودی درباره ایجاد رقابت اتمی در صورت توافق با ایران

ترکی الفیصل

يک شاهزاده ارشد سعودی هشدار داد هر گونه شرایطی که بر اساس توافق هسته‌ای به ایران اعطا شود، عربستان سعودی و دیگر کشورها نیز خواستار همان شرایط خواهند شد.

ترکی الفيصل در گفت‌وگو با شبکه جهانی بی‌بی‌سی که دوشنبه ۲۵ اسفند پخش شد، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ايران گفته است: «اگر ايران توانايی غنی‌سازی اورانيوم در هر سطحی را داشته باشد، اين تنها عربستان سعودی نيست که خواستار همین توانایی خواهد شد.»

آقای الفيصل تاکيد کرده است: «من هميشه گفته‌ام که هر چيزی از اين مذاکرات بيرون بيايد، ما هم همان را خواهیم خواست.»

ترکی الفيصل، پيش از اين رئيس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی و سفير اين کشور در ايالات متحده آمريکا بود.

وال استريت ژورنال، پرتيراژترين روزنامه آمريکا نيز هفته گذشته گزارش داده بود که عربستان سعودی و کره جنوبی در حال بررسی يک قرارداد همکاری اتمی به ارزش دو ميليارد دلار هستند.

بر اساس اين قرارداد، کره جنوبی در ۲۰ سال آينده، دو راکتور اتمی برای عربستان سعودی خواهد ساخت.

از سوی ديگر، برخی رسانه‌ها و تحليلگران بين‌المللی هشدار داده‌اند که ممکن است عربستان سعودی در واکنش به به‌رسميت شناخته شدن حق غنی‌سازی اورانيوم برای ايران، اقدام به خريد مخفيانه بمب‌های هسته‌ای از پاکستان که با آن قرارداد تسليحاتی دارد، بکند.

ایران، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه در آخرین روزهای گفت‌وگوهای فشرده‌ای هستند که می‌تواند به توافقی نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران منجر شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که حق غنی‌سازی میزانی از اورانیوم توسط ایران ممکن است بخشی از این توافق نهایی را تشکیل دهد.

این در حالی است که چند قطعنامه پیشین شورای امنیت ملل متحد، بر توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران تاکید کرده است.

اسرائیل و اکثریت کنگره آمریکا نیز از دیگر مخالفان شدیداللحن این توافق احتمالی هستند.

عربستان سعودی با اکثريت سنی و جمهوری اسلامی ايران با اکثريت شيعه، در سال‌های اخير در رقابتی شديد بر سر افزايش نفوذ خود در منطقه درگير بوده‌اند.

ترکی الفيصل در بخش ديگری از گفت‌وگو با بی‌بی‌سی، افزوده که «ايران در حال گسترش دادن اشغال عراق است».

در ماه‌های اخير، شبه‌نظاميان شيعه نزديک به ايران، نفوذ خود را در بخش‌هایی از عراق و يمن، دو کشور همسايه عربستان سعودی گسترش داده‌اند.