فيفا زيمبابوه را از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ محروم کرد

​فدراسيون فوتبال زيمبابوه اعلام کرد که به تصميم فيفا برای محروميت اين کشور از حضور در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ به دليل نپرداختن دستمزد سرمربی پيشين خود اعتراض می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، کميته انضباطی فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فيفا)، روز پنج شنبه ۲۱ اسفند گفت که علت محروميت زيمبابوه پرداخت نکردن دستمزد معوقه خوزه کلاودينی گئورگينی، سرمربی پيشين تيم ملی اين کشور است که تا سال ۲۰۰۸ هدايت تيم ملی این کشور را بر عهده داشت.

تصميم فيفا پس از برگزاری اولين مسابقه مرحله مقدماتی در شرق آسيا اعلام شد. در اين مسابقه تيمور شرقی ۴ بر ۱ مغولستان را شکست داد.

فيفا قبلا اعلام کرده بود که اين اولين دوره از مرحله مقدماتی جام‌های جهانی است که با حضور تمام فدراسيون‌های عضو برگزار می‌شود اما محروميت زيمبابوه اين وعده را نقض می‌کند.

فيفا ابتدا در ماه اوت ۲۰۱۱ فدراسيون فوتبال زيمبابوه را ملزم به پرداخت دستمزد مربی برزيلی کرد. به دنبال شکايت خوزه کلاودينی گئورگينی، فيفا رسيدگی به پرونده انضباطی فدراسيون فوتبال زيمبابوه را شروع کرد.

در آوريل سال ۲۰۱۳ فيفا به فدراسيون فوتبال زيمبابوه برای پرداخت نيمی از بدهی مربی پیشین تیم ملی این کشور مهلتی ۶۰ روزه و برای پرداخت کل بدهی مربی برزيلی يک مهلت ۱۲۰ روزه داد.

فيفا در بيانيه روز پنج شنبه خود گفت که پيش از محروم کردن زيمبابوه، به اين فدراسيون يک مهلت بخشودگی نهايی برای پرداخت بدهی معوقه داده بود.

در اين بيانيه گفته شده است: «به دليل پرداخت نشدن اين بدهی، کميته انضباطی فيفا زيمبابوه را از حضور در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ در روسيه محروم کرد».

در حالی که فيفا گفته است زيمبابوه درخواست تجديدنظر نکرده اما رييس فدراسيون فوتبال زيمبابوه روز پنج شنبه به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که اين فدراسيون تقاضای تجديد نظر می‌کند.

جاناتان ماشينگايدزه، رييس فدراسيون فوتبال زيمبابوه (زیفا) گفت: «اين ضربه بزرگی به فوتبال زيمبابوه است. ما با فيفا تماس گرفته‌ايم و درخواست تجديدنظر خواهيم کرد».

او افزود: «مديريت فعلی زيفا اين بدهی را از روسای پيشين به ارث برده است».

فدراسيون فوتبال زيمبابوه مشکلات مالی سنگينی دارد که از وضعيت اقتصادی وخيم این کشور ريشه می‌گيرد. زيفا برای پرداخت بدهی‌هايش از جمله اجرای حکم دادگاه و پرداخت بدهی ۸۰ هزار دلاری به يکی از کارمندان پيشين خود، بعضی از امکانات ورزشی از جمله يک زمين چمن مصنوعی را که فيفا به آن کشور اهدا کرده بود فروخته است. يک تراکتور و مبلمان يک تاسيسات ورزشی ديگر نيز حراج شده است. همچنين بعضی از تجهيزات دفتر اصلی فدراسيون با حکم دادگاه مصادره شده است.

تيم فوتبال زيمبابوه تاکنون هيچگاه به رقابت‌های اصلی جام جهانی راه نيافته است. مسابقات کشورهای آفريقا برای شرکت در جام جهانی ۲۰۱۸ قرار است در ماه اکتبر شروع شود.

در همين حال پس از وام شش ميليون دلاری آليشر عثمانوف، ميلياردر روس به فدراسيون فوتبال روسيه، ماه گذشته فابيو کاپلو، سرمربی تيم ملی آن کشور سرانجام توانست دستمزد معوقه خود را دريافت کند.