پدیده باران اسیدی و ریزگردها در جنوب ایران

  • مهتاب وحیدی راد

شهر اهواز، ۱۳۹۱

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز جمعه از احتمال بروز پدیده باران اسیدی در استان خوزستان خبر داد، اما گفت که هنوز این موضوع قطعی نیست. معصومه ابتکار در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، همچنین گفت که بالا بودن میزان ریزگردها و همزمان بالا بودن رطوبت در این استان ممکن است باعث بارش‌های اسیدی شود.

اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان محیط زیست در تهران، پدیده باران اسیدی در خوزستان را پدیده‌ای نوظهور می‌داند:

«باران اسیدی اثرهایی به جا می‌گذارد. ما می‌دانیم که حدود صد هزار هکتار خوزستان ما برنج داریم. تا به حال آثاری از اسیدی بودن باران در اهواز به دست ما نرسیده. بنابراین شاید این یک پدیده نوظهور و جدید باشد که در آن صورت باید منبع و منابع تولید اینها را تحقیق و بررسی کرد.»

Your browser doesn’t support HTML5

گزارش مهتاب وحیدی راد را بشنوید


هفته پیش پس از بارش اولین باران پاییزی در خوزستان حدود ۶ هزار تن از شهروندان اهوازی به دلیل مشکلات تنفسی راهی بیمارستان شدند. برای بروز مشکلات تنفسی این شهروندان عوامل متعددی مطرح شد. از آتش زدن لاستیک‌های مستعمل و دود ناشی از آن گرفته تا وجود نیترات و ریزگردها در هوا. اما آن طور که اسماعیل کهرم می‌گوید مشکل اصلی همان وجود ریزگردهاست.

«ریزگردها در خوزستان همیشه بالا بوده. ما اسم اینها را گذاشتیم ریزگردهای عربی یا ریزگردهای غربی. ما حدود ۴۶ کانون بحران ریزگرد داریم که اینها به توسط باد برحسب شدت باد و یا جهت حرکت باد اینها را برمی‌دارد و می‌آورد روی قسمت‌هایی از ایران که معمولا در غرب ایران قرار گرفته و حتی تهران هم مصون نیست. بنابراین این ریزگردها هستند که باعث آلودگی هوای خوزستان می‌شوند. به خصوص اگر اینها زیر ۲٫۵ میکرون باشند.»

سعید متصدی، معاون سازمان محیط زیست، از بررسی موضوع آلودگی هوای استان خوزستان در کمیته اضطرار خبر داده است. به گفته او قرار است مواردی از قبیل تعطیلی موقت برخی از واحدهای صنعتی و کارخانجات، جلوگیری از آتش زدن مزارع و زباله‌ها، محدودیت تردد اتومبیل‌ها و تعطیلی موقت مدارس و ادارات در این کمیته بررسی شود.

اسماعیل کهرم درباره راهکارهای کاهش آلودگی هوای خوزستان این طور می‌گوید:

«الان مشخص شده که وجود تالاب‌ها و وجود جنگل‌ها به خصوص می‌تواند جلوی ریزگردها را بگیرد. بنابراین در طولانی‌مدت ما بایستی تالاب‌هایمان را حفاظت کنیم و یا جنگل‌کاری کنیم. اما مسئله آنی این است که مالچ‌پاشی کنیم و این کانون‌های بحرانی را بتواند ریزگردها را با پاشیدن مالچ مهار کنیم. مالچ یک ترکیباتی است که پاشیده می‌شود از توی دستگاه و آن ریزگردها را مانند این که پتو رویش انداخته باشیم از حرکت‌شان جلوگیری می‌کنیم.»

سازمان بهداشت جهانی مهرماه امسال اعلام کرد که شهر اهواز آلوده‌ترین شهر جهان از نظر ذرات معلق در هواست. در این گزارش صنایع سنگین و کیفیت پایین سوخت خودروها عوامل اصلی آلودگی در این شهر عنوان شده است. شهر سنندج مرکز استان کردستان ایران هم سومین شهر آلوده جهان در این فهرست بود.