لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

وزیر بهداشت:‌ دلیل بروز بیماری تنفسی در خوزستان هنوز مشخص نیست


حسن قاضی‌زاده هاشمی،‌ وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز سه شنبه
اعلام کرد که هنوز دليل بروز بيماری تنفسی در اهواز و چند شهر ديگر استان خوزستان مشخص نيست.
بر اساس گزارش رسانه ها در ايران،‌ بين ۵۵۰۰ تا ۵۸۰۰ تن پس از باران در اين استان به بيمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کردند و به گفته رئيس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی اهواز، حدود ۵۲۰ تن از آنها بستری شدند. پيش از اين گزارش ها حاکی از بستری شدن حدود ۱۳۰ تن بود.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خبرگزاری ايسنا گفته است که دليل بيماری های تنفسی روزهای اخير در استان خوزستان تا پايان هفته اعلام خواهد شد.
حسن قاضی زاده هاشمی اشاره کرد که برخی تصور می‌کنند گازهايی وجود داشته که همراه با آب باران به باران اسيدی تبديل شده است.
با اين همه،‌ محمد حسن سرمست،‌ رئيس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، به خبرگزاری فارس گفت: بررسی و جمع بندی نهايی درباره علت بروز تنگی نفس ناگهانی نشان داد که علت اين پديده نادر، باريدن اولين باران پاييزی در شرايطِ کاهش وزش باد و سکون جريان هوا و نيز رطوبت بالا و وجود آلاينده های موجود در هوا بوده است.
بر اساس گزارش ها،‌ حدود ۹۵ درصد از مراجعه کنندگان به بيمارستان ها و مراکز درمانی در استان خوزستان ساکن اهواز بوده اند.
اين حادثه حدود يک هفته پس از آن روی داد که معصومه ابتکار،‌معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست،‌ با استناد به گزارش سازمان بهداشت جهانی،‌ گفت که اهواز آلوده ترين شهر جهان محسوب می شود.
در اين ارتباط،‌ روزنامه اعتماد در گزارشی به وجود تعداد زيادی کارخانه در اطراف شهر اهواز اشاره داشت.
ناصر سودانی،‌نماينده مجلس از اهواز،‌ در مصاحبه با خبرگزاری فارس اين احتمال را مطرح کرد که ورود ريزگردها از کشورهای همسايه به خوزستان يکی از دلايل اين حادثه بوده است و افزود:‌ گازهای متصاعد از فعاليت کارخانه‌های صنعتی و چاه‌های نفت و گاز اطراف اهواز و شهرهای ديگر و يا سوزاندن پسماندهای طرح عظيم نيشکر با ريزش اولين باران وارد هوای مورد استنشاق مردم قرار گرفته و موجب مسموميت خفيف، متوسط و حاد ساکنان اهواز شد.
او همچنين اعلام کرد که از هيات رئيسه مجلس خواسته است کميته ويژه‌ای برای رسيدگی و علت‌يابی اين رخداد تشکيل دهد.
در اين ميان،‌خبرگزاری دولتی ايرنا خبر داد که در روزهای اخير، تعداد زيادی لاستيک های مستعمل و خارج از رده در حوالی شهر اهواز به آتش کشيده شد.
رييس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به ايرنا گفت که آتش زدن لاستيک ها از عوامل تشديد بروز تنگی نفس شهروندان اهوازی به دنبال بارندگی اخير بوده است و خواستار برخورد با عاملان این موضوع شد.
در کنار اين گزارش ها،‌ سعيد متصدی، معاون انسانی سازمان حفاظت محيط زيست، با اعلام خبر نشست شورای عالی محيط زيست با رياست حسن روحانی،‌ رئيس جمهوری ايران، در روز دوشنبه به خبرگزاری مهر گفت:‌ مديريت آلودگی هوا و ريزگرد ها در استان خوزستان به طور ويژه مطرح شد.

این مسئول سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای به تصمیم گیری های این نشست نکرد.
XS
SM
MD
LG