لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۱

ایران «سومین کشور جهان» از نظر آلودگی هوا


آسمان تهران
آسمان تهران
مدير عامل ستاد مرکزی معاينه فنی خودروهای تهران روز دوشنبه ۱۴ مرداد گفت که بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، ايران از رتبه هشتم جهان از نظر آلودگی هوا به رتبه سوم رسيده است.

علی رضوی، توضیح بیشتری در مورد این رتبه‌بندی و کشورهایی که وضعیت آلودگی هوا در آنها وخیم‌تر از ایران است نداد.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی رضوی با انتقاد از قانون معافيت پنج ساله خودروها از دريافت معاينه فنی، ابراز اميدواری کرده تا مدت اين معافيت توسط مجلس به دو سال کاهش پيدا کند.
خبرگزاری مهر هم گزارش داده طرحی از سوی سازمان حفاظت از محيط زيست به دولت ارائه شده تا معافيت خودروهای اصطلاحا صفر کيلومتر از معاينه فنی از پنج سال به سه سال و ديگر خودروها از پنج سال به دوسال کاهش يابد.
اما حتی اين کاهش نيز مخالفانی دارد.
يوسف رشيدی، مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هوای تهران به خبرگزاری مهر گفته است: «در تمام دنيا، با وجود خودروهای باکيفيت و استاندارد بالا، سالی يک‌بار خودروها مورد معاينه فنی قرار می‌گيرند و ما هم ما بايد از تجربه دنيا و کشورهای پيشرفته بهره‌مند شويم و تصميمات خلق‌الساعه نگيريم.»
مديرعامل ستاد مرکزی معاينه فنی خودروهای شهر تهران به روزنامه تهران امروز گفته است «بيش از ۲ ميليون خودرو» در پايتخت، «فاقد معاينه فنی» هستند در حالی‌که طبق قانون پنج ساله شدن خودرو‌ها بايد به مراکز معاينه فنی مراجعه کنند.
تهران از آلوده‌ترين شهرهای جهان است. گزارش‌های رسمی می‌گويند شهرهای ديگری مانند اهواز، مشهد، تبريز، اصفهان، اراک و شيراز هم با بحران آلودگی هوا روبرو هستند.
ترافيک، تعداد زياد خودرو و کيفيت پايين سوخت خودروی توليد ايران، از اصلی‌ترين دلايل آلودگی هوای اين شهرها است.

افزايش ذرات مرگبار مشهور به ريزگردها در آسمان تعدادی از شهرهای ايران نيز بر آلودگی هوای آنها افزوده است.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداری تهران در دی‌ماه ۱۳۹۱، تعداد خودروها در تهران را چهار ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه عنوان کرده بود.
صدها هزار دستگاه موتورسيکلت هم در تهران تردد می‌کنند. هر سال بر تعداد خودروها و اتوموبيل‌های تهران افزوده می‌شود.

محمدهادی حیدرزاده، رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، خردادماه سال گذشته اعلام کرد که هر سال ۴۵ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
XS
SM
MD
LG