لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۱

مرگ سالانه «۴۵ هزار نفر» در ایران بر اثر آلودگی هوا


طبق برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، آلودگی‌هوا سالانه «یک میلیون ۳۰۰ هزار نفر» قربانی در سرتاسر جهان می‌گیرد.
طبق برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، آلودگی‌هوا سالانه «یک میلیون ۳۰۰ هزار نفر» قربانی در سرتاسر جهان می‌گیرد.
به گفته رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، هر سال ۴۵ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، محمدهادی حیدرزاده، ۳۰ خردادماه، با اظهار این‌ که سالانه «یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن آلاینده» وارد هوای تهران می‌شود گفت: «سالانه ۴۵ هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.»

وی که در هشتمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران سخنرانی می‌کرد، در ادامه همچنین افزود که «۷۰ درصد» سرطان‌ها در ایران نیز به نوعی مرتبط با محیط زیست و مسائل انسانی است.

طبق برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، آلودگی‌ هوا سالانه «یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر» قربانی در سرتاسر جهان می‌گیرد و بنا بر اظهارات اخیر این سازمان، «حدود ۶۵ درصد» مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا در قاره آسیا رخ می‌دهد.

آلودگی هوا در ایران سال‌هاست که به ویژه در ایام زمستان به اوج می‌رسد و شهرهای مختلف را به تعطیلی می‌کشاند.

در مورد اخیر، اواسط آذرماه با بالارفتن شدت آلودگی هوا، چند شهر ایران، از جمله تهران تعطیل شدند، اگرچه پس از آن مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که تعطیلی‌های تهران تأثیری در بهبود وضعیت هوا نداشته است.

حامیان محیط زیست در ایران بارها بر هشدارآمیز بودن شرایط آلودگی هوای ایران و لزوم به کارگیری یک استراتژی بلندمدت برای مقابله با آن تأکید کرده‌اند.

آقای حیدرزاده نیز ۳۰ آذرماه در این خصوص گفت: «با وجود زیان‌بخش بودن آلاینده‌های محیطی، متأسفاه هنوز نتوانستیم در مردم و مسئولان نسبت به این موضوع حساسیت ایجاد کنیم.»

در عین حال اواخر آذرماه مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته بود بر اساس استانداردهای جدید، هوای تهران بسیار آلوده‌تر از آن است که اعلام می‌شود و وزارت بهداشت اجازه استفاده از استاندارد‌های جدید را نمی‌دهد.

یوسف رشیدی روز سه‌شنبه، ۲۸ آذرماه، با اظهار این‌ که «اگر بر مبنای استاندارد جديد ميزان آلودگی هوای تهران اعلام شود تعداد روزهای ناسالم و بسيار ناسالم افزايش چشگيری خواهد داشت»، افزوده بود که بر همین اساس،‌ در سال ۹۰ هوای تهران ۳۲۰ روز در شرایط ناسالم بوده است.
XS
SM
MD
LG