لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۷

شیوع بیماری تنفسی و سل؛ توفان شن در سیستان همه را فراری داده


توفان شن حتی سمورهای آبی، پرندگان و گرازهای وحشی را هم فراری داده است. آنهايی هم که مانده‌اند تلف شده اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:07 0:00
لینک مستقیم

ساکنان روستاهای اطراف شهرستان هيرمند هم وضعيت بهتری ندارند. شب‌های توفان وقتی از خواب بر می‌خيزند اول بايد سر و صورت و لباس‌های‌شان را بتکانند و بعد شن‌ها را جمع کنند و به بيرون از خانه ببرند.

چنانکه اصغر اربابی دهيار روستای تخت عدالت به خبرگزاری ايلنا می‌گويد بعضی شب‌ها به علت شدت توفان بايد پارچه خيس روی دهان بگذارند و گرنه معلوم نيست تا صبح زنده بمانند.

اين وضعيت باعث شده هفتاد خانوار از روستای تخت عدالت که پيش از اين ۱۷۰ خانوار جمعيت داشت به شهرها کوچ کنند.

حسين فدوی دهيار روستای ملادادی از توابع شهرستان هيرمند هم می‌گويد در گذشته آمار روستای‌شان ۲۵۰ خانوار بوده که در سرشماری سال ۱۳۹۰ به ۱۹۰ خانوار رسيده و اين مهاجرت همچنان ادامه دارد.

به گفته مهران عبادتی،‌ مدير شبکه بهداشت و درمان شهرستان هيرمند روستاهای ديگری از جمله تپه کنيز، گمشاد، سراوانی، شندل، صديف، سنچوری، قرقری، ميلک و سنجرانی هم به شدت با بحران توفان شن مواجهند.

به گفته آقای عبادتی، در سه ماهه نخست امسال ۲۶۱ تن از روستاييان هيرمند دچار حمله تنفسی شدند. بيماری سل به شايع ترين بيماری منطقه تبديل شده است.

حسينعلی شهرياری رييس کميسيون بهداشت و درمان مجلس درباره منشاء ريزگردها که تنها به استان سيستان و بلوچستان محدود نمی‌شود به خبرگزاری ايلنا گفته است که ريزگردها در غرب از کشورهای عراق،‌ عربستان و کويت ناشی می‌شود و در شرق هم از کشور افغانستان و بستر درياچه هامون که اکنون خشک شده است.

مدير کل محيط زيست سيستان و بلوچستان هم راه اصلی کنترل ريزگردها را در شمال اين استان احيای تالاب هامون می‌داند.

مرحله نخست طرح احيای تالاب هامون که بزرگترين درياچه آب شيرين سراسر فلات ايران است به يک صد ميليارد ريال اعتبار نياز دارد که سال گذشته تنها ۲۰ ميليارد ريال از آن تامين شد. امسال هم مجلس شورای اسلامی برای نخستين بار رديف بودجه مستقلی برای طرح مهار ريزگردها اختصاص داد که رقم آن ۵۵۰ ميليارد تومان است.

بر اساس اين طرح، دولت بايد به ارائه خدمات رايگان بيمارستانی به بيماران ناشی از گرد و غبار،‌ پرداخت خسارت به کشاورزان خسارت ديده و احيای تالاب هامون بپردازد. همچنين خريداری سه دستگاه مهار ريزگردها از روسيه و نصب آنها در نوار مرزی استان‌های خوزستان، کرمانشاه و اروميه که تا حدود ۷۰ درصد ريزگردها را جذب خواهد کرد از ديگر ماموريت‌های دولت است.

پيش از اين کمال الدين پيرموذن عضو فراکسيون محيط زيست مجلس به سايت خبرآنلاين گفته بود که اين اقدام‌ها برای مهار ريزگردها کافی نيست و تا زمانی که کشورهای عراق، سوريه و افغانستان همکاری نکنند ميسر نخواهد شد.
XS
SM
MD
LG