«کاسبان ترحیم»: بازار داغ موسسه‌های برگزارکننده ختم‌های تجملی

روزنامه وطن امروز، نزدیک به جبهه پایداری، عکس و تیتر یک خود را به واکنش محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی، به اظهارات روحانیان بلندپایه عربستان سعودی اختصاص داده و از قول وی نوشته است: «بین ایران و عربستان سعودی دریای خون جاری است» و ایران «کشتار حجاج در سال ۶۶ را هیچ‌گاه فراموش نخواهد کرد».

این روزنامه با اشاره به اظهارات پیشین رهبر جمهوری اسلامی دربارهٔ کشته شدن شماری حجاج در حوادث منا و مکه طی مراسم حج سال قبل نوشته است: عبدالعزیز مفتی سعودی «در توهینی به مردم ایران گفت ایرانی‌ها مسلمان نیستند» و حالا «در شرایطی که در ایران افکار عمومی تقریباً دیگر انتظاری از دولت روحانی برای دفاع از حقوق ملت در برابر توهین‌ها و توطئه‌های سعودی ندارد، برخی چهره‌ها و شخصیت‌های منتسب به جبهه انقلاب تلاش می‌کنند بغض فروخورده مردم ایران نسبت به هتاکی‌ها و بی‌ادبی‌های آل‌سعود علیه ایران را فریاد بزنند».

وطن امروز اظهارات محمد محمدی گلپایگانی را بخشی از این واکنش‌ها معرفی کرده و از قول رئیس دفتر علی خامنه‌ای نوشته است: «آل‌سعود غاصب حرمین شریفین هستند» و «فرزندان لات و عزی هستند و همچون اجدادشان در صدر اسلام کمر به هدم اسلام بسته‌اند».

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، با اشاره به آن چه «تحولات جدید در مرزهای دریایی جنوب ایران» عنوان کرده خبر داده که «ایران در تدارک نظم غیرآمریکایی در خلیج فارس» است و به طور ضمنی افزایش تنش با عربستان سعودی را هم در این چارچوب ارزیابی کرده است.

این روزنامه نوشته است: «با وجود این که ایران مدت‌ها است بر لزوم برقراری امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای منطقه تأکید کرده، کاخ سفید در عمل، به خصوص بعد از توافق هسته‌ای با ایران، گام‌های چندانی در این مسیر برنداشته است» و «از زمان نهایی شدن برجام، همکاری‌های نظامی خود را از چهار طریق فروش‌های تسلیحاتی، همکاری دریایی، امنیتی، امنیت سایبری و ضدتروریستی، برگزاری مانورهای نظامی بزرگ و ایجاد دفاع موشکی با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس افزایش داده است.»

روزنامه جوان با تأکید بر این که «ترتیبات امنیتی خلیج فارس در حال تغییر است» و این تحول «از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی برخوردهای ناوگان‌های دریایی ایران و آمریکا را در مقایسه با ۲۰۱۵، حدود ۵۰ درصد بیشتر کرده» نوشته است: «تهران طی دو دهه گذشته به سمت استراتژی نظامی دریایی نامتقارن در مقابل قابلیت‌های نظامی دریایی آمریکا روی آورده است، قابلیت‌هایی که هر چند در رویارویی با ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس، باید به آزمون گذاشته شود، ولی در مقایسه با توانایی‌های دریایی همسایگان جنوبی ایران قابل مقایسه نیست.»

همزمان حیدرعلی مسعودی، دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای دانشگاه بهشتی، به روزنامه همدلی گفته است: «برای خاورمیانه بدون آمریکا برنامه نداریم.»

این عضو پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای دانشگاه بهشتی با تأکید بر این که جمهوری اسلامی «با دو دسته چالش‌های منطقه‌ای و جهانی مواجه است» به همدلی گفته است: «در موضوع چالش‌های منطقه‌ای موضوعاتی مانند تنش در روابط با عربستان، جنگ سوریه، جنگ یمن و تهدید داعش مطرح است و چالش‌های جهانی ایران موضوعاتی مانند آینده روابط با آمریکا، موانع اجرای برجام و حفظ توازن غرب و شرق هستند»، اما اکنون «دو چالش عربستان و اجرای برجام فوری‌ترین مباحث سیاسی خارجی ما به حساب می‌آیند».

حیدرعلی مسعودی با تأکید بر روند رو به افزایش تنش میان ایران و عربستان سعودی گفته است: «این منازعه در کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت امواج آن تعیین‌کننده تحولات سیاسی و امنیتی در خاورمیانه خواهد بود»، چرا که «از نگاه رهبران جمهوری اسلامی، رژیم آل سعود یک دیکتاتوری تحت حمایت آمریکاست، مردم ایران نیز پادشاهی عربستان را رژیمی عقب‌مانده و غیردموکراتیک می‌دانند و در مقابل، عربستان نیز ایران را رژیمی مبتنی بر تفکرات انحرافی و رادیکال می‌داند که سودای سرنگونی همه نظام‌های سیاسی منطقه را در سر دارد. ضمن این که تصور عمومی غالب در عربستان نسبت به ایران، مبتنی بر پیشینه تاریخی منازعه عرب/ عجم شکل گرفته است که فارس‌ها را مجوس می‌داند».

روزنامه همدلی از قول این عضو پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای دانشگاه بهشتی تأکید کرده است که «دیپلماسی رسمی و غیررسمی ایران و عربستان می‌توانست نقش مفیدتری برای مدیریت تنش بین دو کشور بازی کند اما متأسفانه دستگاه دیپلماسی دو کشور فرصت‌ها را از دست دادند و هم برخی نیروهای سیاسی و اجتماعی در دو کشور مانع از این کار شدند»، اما هنوز «می‌شود مدل پیشبرد مذاکرات برجام را در سیاست‌های منطقه‌ای هم پیاده کرد»، چرا که «روند امضای برجام نشان داد که کشورها می‌توانند با اراده سیاسی ازم حتی بر موانع ساختاری فائق آیند».

روزنامه شهروند خبر داده است که جدیدترین گزارش بانک جهانی از آلودگی هوا در ایران نشان داده که «آلودگی هوا عامل مرگ زودرس ۲۱ هزار ایرانی» است.

به نوشته این روزنامه، جدیدترین گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ‌ومیر زودرس در جهان است و سهم قابل توجهی هم در ایران دارد چنان ‌که «مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در ایران در دو دهه گذشته از ۱۷هزار نفر در سال ۱۹۹۰ به بیش از ۲۱ هزار نفر در سال ۲۰۱۳ رسیده است».

شهروند ضمن تأکید بر این که «آلودگی هوا می‌تواند منجر به بیماری‌های تنفسی و ریه و ناراحتی‌های قلبی و سرطان شود» نوشته است: «ماجرای آلودگی هوا موضوع جدیدی نیست. تاکنون هم هزاران جلسه و نشست مرتبط برپا و آمار و ارقام فراوانی هم در این زمینه منتشر شده است. یکی از این نشست‌ها هم «تهران، شهر بدون دوده» بود که چهارشنبه گذشته در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد» و طی آن وحید حسینی که مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران «دوده» را خطرناک‌ترین ذره معلق در آسمان پایتخت معرفی کرده و گفته است: «دوده ده درصد از ترکیب کل ذرات معلق شهر تهران را به خود اختصاص داده است. این دوده به ‌طور کامل توسط بشر از منابع ثابت و متحرک تولید می‌شود و باعث شکل‌گیری بخش اعظم ذرات معلقی می‌شود که آلاینده اصلی شهر هستند.»

وحید حسینی با اشاره به «تردد ۲۳۰ هزار کامیون و مینی‌بوس فرسوده در معابر عمومی تهران» گفته است: «هیچ قانونی برای مجاب کردن این وسایل نقلیه برای نصب فیلتر دوده وجود ندارد. قرار است از ابتدای مهرماه نصب فیلتر دوده، شرط اصلی تولید و واردات خودروهای دیزلی شود. در این راه سازمان محیط زیست مصمم است روی فیلتر دوده پافشاری کند اما دولت فقط استانداردهای یورو در کیفیت ساخت را دنبال می‌کند و از بحث میزان آلایندگی آنها مغفول مانده است.»

روزنامه شرق در تیتر یک خود اظهارات تازه وزیر کشور را «شکایت از ورود پول‌های کثیف» توصیف کرده و از قول عبدالرضا رحمانی فضلی دربارهٔ نقش‌آفرینی پول‌های کثیف در انتخابات نوشته است: «وقتی به این مسئله اشاره کردم، بحث سیاسی درگرفت و جناح‌ها همدیگر را متهم کردند. در حالی ‌که من گفتم یک جریان مالی ناسالم در کشور وجود دارد که به دنبال ایجاد کانونی امن برای خود بوده و سعی می‌کند در همه حوزه‌ها از جمله حوزه سیاسی نفوذ کند. سپس با عدد و رقم موضوع پول‌های کثیف را برای نمایندگان توضیح دادم و با پیشنهاد مجلس نهم، لایحه شفاف‌سازی منابع مالی انتخابات را تهیه کردیم و تقاضای بررسی با قید دوفوریت هم داشتیم ولی مجلس در آن زمان مطرح کرد که با عنایت به اهمیت موضوع نمی‌شود آن را با عجله تصویب کرد و آن را به کمیسیون مربوطه فرستاد.»

وزیر کشور با بیان این که «نگفته بودم پول‌های کثیف وارد انتخابات شده بلکه تذکر دادم که باید مراقب این موضوع باشیم» گفته است: بعد از انتخابات «شکایات متعددی از سوی کاندیداها مطرح شد که پول‌های کثیف وارد انتخابات شده است. به هر حال دولت در این زمینه مصمم است و شورای عالی مبارزه با پول‌شویی هم به‌جد وارد کار شده و دستورالعمل‌های خوبی تهیه شده است. البته لایحه مذکور اکنون در مجلس است و بهتر است سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد.»

روزنامه اعتماد در گزارشی از «نمایش حاشیه‌ساز بازداشتی‌ها در نمایشگاه» نوشته است: «هفته گذشته خبرگزاری ایسنا تصاویری منتشر کرد که در فاصله‌ای کوتاه در فضای مجازی با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد. ماجرا از این قرار بود که نمایشگاهی توسط نیروی انتظامی استان فارس برای ارایه کشفیات کلانتری‌های شیراز ظرف ۴۸ ساعت، برگزار شد و بخشی از این نمایشگاه اختصاص به نمایش نتایج دستگیری‌ها داشت و بخشی از افراد دستگیر شده در این بخش اتباع افغان بودند و نوشته‌ای که روی نرده‌ای در کنار افرادی با چشمان بسته منتشر شده بود باعث واکنش‌های گسترده‌ای شد.»

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان فارس هم با وجود انتشار تصاویر در تکذیبیه‌ای اعلام کرده است که «خبر پخش شده در فضای مجازی مبنی بر به نمایش گذاشتن اتباع خارجی در این استان، دروغ است» اما در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفته است: «نرده‌هایی را در اطراف مجرمینی که جرم‌های مختلف داشتند قرار داده بودیم، اما بعضی افراد در شبکه‌های اجتماعی نوشتند این افراد را در قفس گذاشته‌اند، این کذب است.»

روزنامه اعتماد البته نوشته است: «قبل از انتشار این تکذیبیه، کاربران شبکه‌های اجتماعی و چهره‌های مختلف سیاسی و فرهنگی در ۴۸ ساعت گذشته واکنش‌هایی به این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی داشتند و از جمله این افراد محمود صادقی نماینده تهران در مجلس بود که در توییتر خود با انتشار تصاویر خبرساز این نمایشگاه نوشت: اگر این تصاویر، نمایش مهاجران افغان به عنوان مکشوفات کلانتری‌های شیراز، صحت داشته باشد جدا مایه شرمساری است».

روزنامه اعتماد همچنین از قول محمدرضا خوشک، نماینده هرات در مجلس افغانستان، نیز نوشته است: «می‌گویند در شهری که سعدی گفته، تو کز محنت دیگران بی غمی، نشاید که نامت نهند آدمی، انسان‌ها را... در قفس به نمایش می‌گذارند.»

این روزنامه تأکید کرده که «این نخستین ‌بار نیست که برخوردهای نادرست با اتباع افغان در ایران صورت می‌گیرد، ممنوعیت ورود افغان‌ها به یکی از پارک‌های اصفهان در سال ۹۲، انتشار تصویر بنری که بر سردر مدرسه‌ای نصب شده بود و از مدیران مدرسه خواسته شده بود تا مانع حضور افغان‌ها در مدرسه شوند و موارد مشابه همه مصادیقی است از بدرفتاری‌هایی که با شهروندان افغان در ایران می‌شود».

همزمان روزنامه فرهیختگان در گزارشی تأکید بر رعایت «حقوق متهمان» را «راهی برای مبارزه متمدنانه با جرم» نوشته که اصل ۳۹ قانون اساسی تأکید دارد که «هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است».

روزنامه شهروند در گزارشی با تیتر «کاسبان ترحیم» نوشته است: «بازار موسسه‌های برگزارکننده ختم‌های تجملی داغ شده است.»

مینا مهری در گزارش روزنامه شهروند ضمن تشریح فعالیت موسسات خدمات ترحیم نوشته است: «فیلمبرداری و عکاسی از مراسم ترحیم تنها یک نمونه از خدماتی است که موسسات تشریفاتی برگزارکننده مراسم ختم ارایه می‌دهند. این موسسات علاوه بر خدمات معمولی چون برعهده گرفتن کارهایی معمول مراسم مانند: ظروف کرایه و تجهیزات مراسم، وسیله ایاب و ذهاب، تهیه غذا و حلوا خدمات ویژه‌تری هم ارایه می‌دهند که خدمات روانشناسی، پرستار کودک و پزشک سر مزار بخشی از آنهاست.»

روزنامه جهان صنعت ضمن انتشار گزارشی دربارهٔ «وضعیت مرگ خودخواسته در دنیا به مناسبت روز جهانی مبارزه با خودکشی» نوشته است: «سالانه یک میلیون نفر، یک مورد خودکشی در۳۰ ثانیه با طیفی از ۴٫۴ در صد هزار نفر تا ۴۵ نفر از صد هزار نفر در کشورهای مختلف جان خود را به دلیل خودکشی از دست می دهند و پیش‌بینی می‌شود سال ۲۰۲۰ میلادی، جهان شاهد یک میلیون و پانصد و سی هزار مورد خودکشی یعنی یک مورد خودکشی در۳۰ ثانیه» خواهد بود.

روزنامه شرق عکس یک خود را به «ساره جوانمردی» اختصاص داده و در گزارشی با تیتر «شلیک طلایی ساره» نوشته است: «برخلاف المپیک، ایران در پارالمپیک خیلی زود به طلا رسید. در دومین روز بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ ساره جوانمردی صاحب اولین طلای خود در این بازی‌ها شد و ساره جوانمردی بانوی تیرانداز کشورمان به مقام قهرمانی بازی‌های پارالمپیک ریو در بخش تفنگ بادی ۱۰ متر دست یافت.»