بانک توسعه اسلامی ۱۹۰ میلیون دلار وام جدید به ایران داد

بانک توسعه اسلامی اعلام کرد که وامی به مبلغ ۱۹۰ میلیون دلار برای اجرای پروژه‌های بهداشتی و زه‌کشی در استان فارس ایران پرداخت کرده است.

در گزارشی که این بانک در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرده آمده است که این وام به پروژه‌هایی در شش شهر استان فارس اختصاص خواهد یافت.

بانک توسعه اسلامی همچنین در گزارش جدید خود می‌گوید که غیر از ایران، این بانک ۵۵۷ میلیون دلار به کشورهای لبنان، یمن و شش کشور آفریقایی از جمله مصر و تونس نیز به شکل وام تسهیلات پرداخت کرده است.

ایران در اردیبهشت سال ۹۲ دریافت ۲۶۰ میلیون دلار از ۵۰۰ میلیون دلار اعتبارات سالانه اختصاص یافته به ایران توسط بانک توسعه اسلامی را تایید کرده بود.

مهدی ثمره هاشمی، مشاور وزیر سابق نیرو، نیز اوایل خرداد‌ماه سال جاری گفت که ۱۵۰ میلیون یورو (تقریبا معادل ۱۹۰ میلیون دلار) نیز قرار است به زودی در قالب وام از طرف بانک توسعه اسلامی برای پروژه‌های استان فارس به ایران تحویل داده شود.

بانک توسعه اسلامی در اکتبر سال ۱۹۷۵ در عربستان راه‌اندازی شد و هم اکنون ۵۶ کشور عضو آن هستند.

در سایت رسمی بانک توسعه اسلامی آمده است که ایران تاکنون بیش از ۱۴۹ هزار سهم این بانک به مبلغ ۱۴۹۱میلیون دینار اسلامی را خریده است.

کل سهام این بانک ۱۸ میلیارد دینار اسلامی است. اگرچه دینار اسلامی واحد پول هیچ کشوری نیست، اما هر دینار اسلامی در محاسبه تقریبا معادل یک دلار و ۳۰ سنت ارزش‌گذاری می‌شود.

بر اساس گزارش سالانه بانک، این نهاد مالی بین‌المللی از زمان عضویت ایران در این بانک تا نوامبر سال ۲۰۱۲ در توسعه ۷۷ پروژه ایرانی مشارکت داشته و مجموع کل تسهیلات پروژه‌ای و تجاری داده شده به ایران حدود چهار میلیارد دینار اسلامی معادل ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.

این بانک از بدو راه‌اندازی تا نوامبر سال گذشته، کلا ۸۵ میلیارد دلار به پروژه‌ کشورهای عضو وام یا کمک بلاعوض داده است.

گزارش سالانه بانک می‌گوید که اعطای تسهیلات به ایران در دهه گذشته نسبت به دهه نود تا ۹ برابر افزایش یافته است.

بر اساس اساس‌نامه این بانک، وام‌های پرداختی معمولا به پروژه‌های زیرساختی کشورهای عضو اختصاص می‌یابد.