ظریف تمدید مهلت مذاکرات اتمی را منتفی دانست

ده روز مانده به پايان ضرب‌الاجل ايران و گروه ۵+۱ برای دستيابی به توافق جامع و نهايی اتمی، وزير خارجه ايران تمديد مهلت مذاکرات را منتفی دانست، اما در عین حال گفت که ممکن است چند روز بيشتر برای رسيدن به توافق نیاز باشد.

محمدجواد ظريف، وزیر خارجه، در مصاحبه‌ای که روز شنبه، ۳۰ خرداد، در روزنامه دنيای اقتصاد چاپ شد گفت: «اگر به توافق قابل قبول رسيديم که همه چيز درست می‌شود، وگرنه می‌توانيم ادامه بدهيم. البته من فکر نمی‌کنم تمديدی در کار باشد. اما ممکن است مقداری بيشتر برای رسيدن به توافق زمان بخواهيم.»

وی با بیان این که با تمدید مذاکرات در آذرماه سال گذشته نیز موافق نبوده افزود: «اصولا در هيچ ‌يک از اين مقاطع، تمديد کار خوبی نبوده است. ما فرصت داريم و بايد از فرصت استفاده کنيم، حالا اگر روز ۱۰ تير نشد، ۱۱ تير، نشد ۱۲ تير.»

آقای ظريف تاکید کرد: «وقتی که تمديد می‌کنيم همه صبر می‌کنند تا برسد به چند هفته آخر... ما ديديم که در لوزان هم از سه هفته مانده به آن تاريخ، همه تلاش‌ها شدت گرفت و دوباره الان يک، يک ماه و نيم وقت‌‌کشی شد، البته نه از طرف ما.»

ایران و گروه ۵+۱ روز دوشنبه، سوم آذر ۹۳، مهلت دستیابی به توافق نهایی را تا آخر ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ (۱۰ تیر ۹۴) تمدید کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه، ۲۷ خرداد، به نقل از «دو دیپلمات نزدیک به مذاکرات هسته‌ای» و بدون اشاره به نام آنها اعلام کرده بود که مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران در مهلت مقرر به پایان نخواهد رسید و از این رو بار دیگر تمدید خواهد شد.

با این حال در همان روز عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره ايران، تاکید کرد که نه ايران و نه طرف مقابل «طالب تمديد مذاکرات» نيستند.

وی در عين حال گفت: «ممکن است نياز باشد چند روزی بيشتر مذاکره کنيم که بحث ديگری است.»

هشتمین دور مذاکرات برای تدوین متن توافق نهایی ایران و گروه ۵+۱ از روز چهارشنبه در وین آغاز شده است.

در همین حال صبح روز شنبه عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران، نشست دیگری را با هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عباس عراقچی و مجید تخت روانچی روز دوشنبه در لوکزامبورگ به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، می‌پیوندند.

آقای ظریف در لوکزامبورگ با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا دیدار خواهد کرد.