تکذیب خبر «مواد منفجره» ایرانی در افغانستان؛ «منفجره نبود، محترقه بود»

فداحسین مالکی، سفیر ایران در کابل

سفیر جمهوری اسلامی در کابل، پایتخت افغانستان، روز پنج‌شنبه خبر انتقال مواد منفجره از ایران به افغانستان را تکذیب و اعلام کرد که این مواد نه منفجره، بلکه «محترقه» بوده و «از چین به افغانستان ترانزیت شده است».

روز چهارشنبه گذشته خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات پلیس افغانستان در استان نیم‌روز اعلام کرد که «حدود ۲۰ تن مواد منفجره» در این استان کشف شده که از ایران به افغانستان وارد شده است.

این خبرگزاری به نقل از معاون رئیس پلیس استان غربی نیم‌روز در همسایگی ایران گفته بود که «مواد منفجره» مذکور تحت عنوان «خوراک و اسباب‌بازی و وسایل آشپزخانه» وارد افغانستان شده است.

محمدموسی رسولی، معاون رئیس پلیس نیم‌روز، در آن زمان گفت که این ۲۰ تن مواد منفجره روز سه‌شنبه گذشته در کانتینری که از ایران وارد افغانستان شده بود کشف شده است.

فداحسین مالکی، سفیر ایران در کابل، در واکنش به این خبر، انتقال مواد منفجره از ایران به افغانستان را «کذب محض» خوانده و می‌گوید مقامات استان نیم‌روز «در همان بررسی‌های اولیه» خود به این نتیجه رسیده‌اند «که مواد محترقه ترانزیت شده» و این نتیجه‌گیری را اعلام هم کرده‌اند.

این در حالی است که هنوز خبرگزاری‌ها هیچ خبری دال بر تایید گفته سفیر ایران در کابل منتشر نکرده‌اند.

آقای مالکی، سفیر ایران در کابل، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، انتشار این خبر را «توطئه‌ای علیه ایران» دانسته و گفته است که محموله مورد نظر به دست یک تاجر افغان از چین به افغانستان وارد شده است، نه از ایران.

خبر انتقال حدود ۲۰ تن «مواد منفجره» از ایران به افغانستان در حالی منتشر شده است که چند مقام غربی چندین بار جمهوری اسلامی را به کمک به نیروهای شبه‌نظامی طالبان و تامین سلاح برای آنها متهم کرده‌اند.

پیشتر در اوایل فروردین‌ماه نیز روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز از قول چند تن از رهبران طالبان اعلام کرده بود که صدها نیروی طالبان به کمک ایران در اردوگاهی در زاهدان برای ساخت بمب کنار جاده‌ای و عملیات تخریبی آموزش دیده‌اند.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال نیز در مردادماه گذشته در گزارشی بر اساس اسناد افشاشده ارتش آمریکا به نقش تهران در حمایت‌های پنهان مالی، تسلیحاتی، آموزشی و پناه دادن به شورشیان طالبان در خاک خود «به منظور مبارزه علیه نیروهای ائتلاف در افغانستان» اشاره کرد.

در مقابل مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمود احمدی‌نژاد حمایت از طالبان به منظور ایجاد بی‌ثباتی در افغانستان را بارها انکار کرده‌اند.

به گفته خبرگزاری فرانسه، مقامات ارشد در دولت حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، نیز اعلام کرده‌اند که شواهد و مدارکی دال بر حمایت ایران از طالبان نیافته‌اند.