لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

وزارت خارجه آمريکا: ايران همچنان فعال‌ترين دولت حامی تروريسم است


وزارت امور خارجه در گزارش ساليانه خود درباره وضعيت تروريسم در جهان در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد: ايران همانند سال های گذشته فعال ترين «دولت حامی تروريسم» است.

وزارت امور خارجه در گزارش ساليانه خود درباره تروريسم، که روز پنجشنبه منتشرشد، نوشته است: ايران با حمايت از گروه های مسلح در خاورميانه و آسيای ميانه نقش بسيار بی ثبات کننده ای در این مناطق بازی می کند.


در اين گزارش همچنين گفته شده که دولت ايران، حامی اصلی گروه هايی است که مخالف با روند صلح خاور ميانه هستند.

کوبا، جمهوری اسلامی ايران، سودان و سوريه، چهار کشوری هستند که در فصل سوم گزارش سالانۀ وزارت خارجۀ آمريکا در مورد تروريسم جهانی، به عنوان دولت های حامی تروريسم معرفی شده اند.

در بخش مربوط به ايران گفته شده است که نيروی قدس سپاه پاسداران در« نقش بازوی عمليات خارجی ایران» و « مکانيسم اوليه برای ايجاد و حمايت از تروريسم بشمار می رود.»

در اين گزارش همچنين آمده است که: « جمهوری اسلامی ايران، به آموزش اعضای سازمان فلسطينی حماس و ديگر گروه های تروريستی مانند جهاد اسلامی فلسطين و جبهۀ خلق برای آزادی فلسطين – فرماندهی عمومی ادامه داده و پول و اسلحه در اختيار آنها قرار می دهد. طی سال ۲۰۰۹ ميلادی، دولت ايران همچنين صدها ميليون دلار را در پشتيبانی از حزب الله لبنان خرج کرده و هزاران نفر از جنگجويان حزب الله را در اردوگاه هايی در ايران، آموزش داده است.»

وزارت خارجۀ آمريکا می گويد که از هنگام پايان جنگ اسراييل و حزب الله در سال ۲۰۰۶ ميلادی، جمهوری اسلامی ايران برخلاف قطعنامۀ ۱۷۰۱ شورای امنيت سازمان ملل به تجديد تسليحاتی حزب الله ادامه داده است.

در اين گزارش به آموزش اعضای « طالبان » توسط دولت ايران نيز تاکيد و گفته می شود که نيروی قدس سپاه، آموزش های مربوط به واحدهای کوچک تاکتيکی را به طالبان ارايه داده و سلاح های سبک و مواد منفجره در اختيار آنان قرار داده است.

در گزارش سالانۀ وزارت خارجۀ آمريکا علاوه براين آمده است که: «به رغم تقاضاهای مکرر پشتيبانی برای ثبات در عراق، مقام های ايرانی به حمايت های مرگبار از گروه های ستيزه جوی شيعه ادامه داده اند و علاوه بر کمک های مالی و آموزشی، آنها را به سلاح های گوناگون مسلح کرده اند که نيروهای آمريکايی و عراقی را هدف قرار می دهند.»

ايران، همواره حمايت خود از شبه نظاميان و گروه های تندروی عراقی را تکذيب کرده است، اما در حمايت مالی از برخی گروه های تندرو در فلسطين، گاه علنا رقم پول های اهدايی به آنها را اعلام می کند و همواره، حمايت تبليغاتی گسترده خود را از آنها، دريغ نمی کند.

دولت آمريکا در اين گزارش سالانه، نيروی قدس سپاه و حزب الله لبنان را متهم کرده که به طور مشترک به آموزش ستيزه جويان عراقی در خارج از اين کشور برای توليد و استفاده از تکنولوژی انفجاری پيچيده و ساير سلاح های پيشرفته ادامه می دهند.

در گزارش وزارت امور خارجه آمريکا درباره وضعيت تروريسم در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ ، از ايران به عنوان فعال ترين دولت حامی تروريسم ياد شده بود.
XS
SM
MD
LG