لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

آمريکا: ايران همچنان فعالترين دولت حامی تروريسم است


وزارت امورخارجه آمريکا در گزارش سالانه خود درباره وضعيت تروريسم در جهان ایران را مهم ترین دولت حامی تروریسم خوانده است.
وزارت امورخارجه آمريکا در گزارش سالانه خود درباره وضعيت تروريسم در جهان ایران را مهم ترین دولت حامی تروریسم خوانده است.

وزارت امورخارجه آمريکا در گزارش سالانه خود درباره وضعيت تروريسم در جهان اعلام کرده است: ايران همچنان فعالترين دولت حامی تروريسم است.


سوريه، کره شمالی کوبا و سودان در فهرست کشورها حامی تروريسم وزارت امور خارجه آمریکا قرار دارند و در اين گزارش تصريح شده است که القاعده «همچنان بزرگترين تهدید تروريستی» برای غرب محسوب می شود .


در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا درباره وضعیت تروریسم در سال ۲۰۰۷ که روز چهارشنبه منتشر شد، ايران «مهم ترين» دولت حامی تروريسم خوانده شده است.


وزارت امور خارجه آمريکا در اين گزارش تصريح کرده است: ايران از گروه حماس در مناطق فلسطينی، حزب الله در لبنان، شبه نظاميان شيعه در عراق و همچنين طالبان در افغانستان حمايت می کند.


گزارش سالانه وزارت امورخارجه آمريکا همچنين اضافه کرده است: ايران اين کمک ها را در راستای «اهداف منطقه ای مشترک» در اختيار اين گروه ها قرار می دهد.


در بخش ديگری از اين گزارش آمده است: برخی از «عناصر» سپاه قدس، بخش برون مرزی سپاه پاسداران طراحی و حمايت از تروريسم را در منطقه برعهده دارند.


در گزارش وزارت امورخارجه آمريکا آمده است:«يکی از حساس ترين عناصر راهبرد امنيت ملی ايران توانايی انجام عمليات تروريستی در خارج از مرزها اين کشور است».


  • در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا درباره وضعیت تروریسم در سال ۲۰۰۷، تصريح شده است که القاعده «همچنان بزرگترين تهدید تروريستی» برای غرب محسوب می شود

وزارت امور خارجه آمريکا تصريح کرده است: ايران با هدف حفاظت از خود می کوشد نقش ايالات متحده را در منطقه «تضعيف» و با گسترش نفوذ خود از طريق مداخله، زمینه را «برای خروج آمريکا از خاورميانه» فراهم آورد.


حمایت از حماس و حزب الله


در اين گزارش همچنين آمده است: ايران با حمايت از گروه های مخالف روند صلح اسرائيل و فلسطين، ثبات خاورمیانه و منافع آمريکا را در منطقه تهديد می کند.


وزارت امور خارجه آمريکا اضافه کرده است: ايران «روند دمکراتيک در لبنان را مختل کرده است».


وزارت امورخارجه امریکا ایران و سوریه را متهم کرده است که «مرتبا پناهگاه امن، منابع اساسی و رهنمون های لازم را در اختیار سازمان های تروریستی قرار می دهند».


وزارت امور خارجه آمريکا در گزارش درباره تروريسم در سال ۲۰۰۶، نیز ايران را «بزرگترين دولت حامی تروريسم» خوانده و تاکيد کرده بود که در جمهوری اسلامی ايران، «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات» از بسياری از گروه های تندرو در عراق و ساير نقاط جهان، حمايت می کنند.


جمهوری اسلامی ايران، همواره حمايت خود از گروه های تندروی عراقی را تکذيب کرده، اما در حمايت مالی از برخی گروه های تندرو در فلسطين، گاه علنا رقم پول های اهدايی به آنها را اعلام می کند و همواره، حمايت تبليغاتی گسترده خود را از آنها، دريغ نمی کند.


در گزارش وزارت امور خارجه آمريکا در سال ۲۰۰۶، تصریح شده بود: «وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران، مستقيما در طراحی و حمايت از اعمال تروريستی دست دارند و گروههای مختلفی را به چنين اعمالی تشويق می کنند؛ به ويژه گروههای فلسطينی که کادر رهبری آنها در سوريه مستقر هستند و گروه حزب الله لبنان را تشويق می کنند که در مسير منافع جمهوری اسلامی ايران، دست به اقدامات تروريستی بزنند.»


اين گزارش اضافه کرده بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در «پخش کردن مواد منفجره ای که به مرگ نيروهای ائتلاف منجر می شوند» دست دارد و همچنين به گروه تندروی حزب الله لبنان کمک می کند تا به گروه های تندروی شيعه عراقی، ساخت بمب را آموزش دهد.


XS
SM
MD
LG