رهبر طالبان پاکستان مسئولیت کشتار نیویورک را بر عهده گرفت

بیت‌الله محسود در حال مصاحبه در وزیرستان جنوبی در سال گذشته

بیت‌الله محسود، رهبر طالبان در پاکستان، روز شنبه مسئولیت حمله به مرکز مهاجران در ایالت نیویورک آمریکا را که ۱۳ کشته به جای گذاشت پذیرفت.

روز جمعه فردی ۴۲ ساله و مسلح «با ظاهر آسیایی‌ها» به «انجمن مدنی آمریکا» در شهر بینگامتون در ایالت نیویورک حمله کرد و پس از کشتن عده‌ای از حاضران در این مرکز، به گفته مقامات این شهر، جان خود را نیز گرفت.

در پی این واقعه بیت‌الله محسود در گفت‌وگویی تلفنی از مکانی نامعلوم با رویترز گفت: «من مسئولیت [این واقعه را] می‌پذیرم. من در واکنش به حملات ایالات متحده به مردانم دستور دادم.»

اشاره این رهبر طالبان به حملات موشکی آمریکا با هواپیماهای بدون سرنشین به خاک پاکستان و به ‌ویژه منطقه وزیرستان است که از سال گذشته تاکنون بیش از ۳۰ بار اتفاق افتاده و جان ۳۵۰ شبه‌نظامی طالبان از جمله چند عضو میانه القاعده و عده‌ای غیرنظامی را نیز گرفته است.

مقامات آمریکا هنوز واکنشی به این ادعای رهبر طالبان نشان نداده‌اند و یک تحلیل‌گر امنیتی پاکستان هم در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ادعای او را «سوء‌استفاده تبلیغاتی» دانسته است.

گروگان‌گیری دست‌کم ۴۰ نفر و تیراندازی در مرکز مهاجرت آمریکا در بینگامتون ساعت ده و نیم صبح روز جمعه آغاز شد.

هنوز هویت فرد مسئول این حمله مشخص نیست، اما موریس هینچی، نماینده منطقه‌ای که شهر بینگامتون را نیز شامل می‌شود، به روزنامه نیویورک تایمز گفته است که بر اساس شواهد و قرائن فرد مسلح مهاجری ویتنامی بوده است.

بیت‌الله محسود که از طایفه «محسود» متعلق به منطقه وزیرستان جنوبی در پاکستان است روز دوشنبه گذشته نیز مسئولیت حمله تروریستی به یک مرکز آموزشی پلیس پاکستان در نزدیکی شهر لاهور را بر عهده گرفت.

دولت پاکستان نیز محسود را مسئول ترور بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر سابق این کشور، در دسامبر سال ۲۰۰۷ معرفی کرده است.

بیت‌الله محسود که به گفته خبرگزاری بی‌بی‌سی فرماندهی حدود ۲۰ هزار شبه‌نظامی را بر عهده دارد و دولت آمریکا برای زنده یا مرده‌اش پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده است معتقد است که «تنها جهاد می‌تواند برای جهان صلح و آرامش بیاورد.»