«همکاری ایران با آمریکا برای مبارزه با القاعده»

یک مقام سابق دولت آمریکا:ایران همچنین به بازجویان آمریکایی این فرصت را داد تا از چند تن از بازداشت شدگان عرب بازجویی کنند.

یکی از مقامات سابق دولت بوش روز سه شنبه خبر از همکاری ایران با دولت ایالات متحده در زمینه مبارزه با القاعده، پس از واقعه یازده سپتامبر داد.


هیلاری من لورت در مصاحبه با خبرگزاری « آسوشیتدپرس» گفت: پس از حمله تروریستی القاعده به برج های دوقلوی نیویورک، ایران صدها عرب را که از مرز افغانستان وارد این کشور شده بودند جمع آوری، از گذرنامه ۳۰۰ تن از آنها کپی تهیه کرد و سپس تمام آنها را از کشور اخراج کرد.


به گفته لورت که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ وظیفه مذاکره از سوی دولت بوش با ایران را بر عهده داشت، ایران کپی گذرنامه ها را به کوفی عنان، دبیر کل وقت سازمان ملل، تحویل داد تا آنها را به مقامات آمریکایی برساند.



ایران همچنین به بازجویان آمریکایی این فرصت را داد تا از چند تن از بازداشت شدگان عرب بازجویی کنند.


هیلاری لورت می گوید ایران در پی رابطه گسترده تر با ایالات متحده بوده است. او می افزاید: آنها فکر می کردند که در مورد القاعده مفید بوده اند، و واقعا هم بودند.


خانم لورت می گوید افراد مظنون به همکاری با القاعده هرگز در ایران پناه داده نشدند.


وی می افزاید که «اما بعضی از مقامات دولت بوش عقیده داشتند که ایران در مورد تمام اعضای القاعده به آنها اطلاعات نداده و همه افراد مظنون را در اختیار آنها نگذاشته است.»


هیلاری لورت می گوید ایران به رغم روابط سرد با سلطان سعودی و چند کشور دیگر منطقه، بسیاری از اعراب دستگیرشده را به عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب و مسلمان تحویل داده است.


جیمز اف دابینز، مذاکره کننده ارشد دولت بوش درباره افغانستان در اواخر سال ۲۰۰۱، در این مورد می گوید: پس از حملات یازده سپتامبر ایران در براندازی طالبان و روی کار آمدن دولت کرزای در کابل «بسیار مفید» بود.


آقای دابینز در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت که دیپلمات های ایرانی در همان زمان روشن کردند که خواهان رابطه گسترده تر با ایالات متحده هستند، اما دولت بوش علاقه ای به این امر نشان نداد.


هیلاری لورت و همسرش، فلینت لورت، تحلیلگر سابق سازمان سیا و از اعضای سابق شورای امنیت ملی ایالات متحده، به رئیس جمهور آینده این کشور پیشنهاد یک «چانه زنی بزرگ» با ایران برای حل تمام اختلافات عمده بین دو کشور را داده اند.


فلینت لورت می گوید: «رئیس جمهور آینده باید در خط مشی ایالات متحده در قبال ایران تغییر اساسی ایجاد کند، مثل پرزیدنت نیکسون و کاری که او در دهه ۱۹۷۰ در برابر چین کرد.»


فلینت لورت که اکنون از اعضای ارشد بنیاد لیبرال نیوامریکن در واشینگتن است می گوید: «اهمیتی ندارد که رئیس جمهور آینده آمریکا کیست یا آیا با احمدی نژاد ملاقات می کند یا خیر، مهم عادی سازی روابط ایران و آمریکاست.»


پیشنهاد لورت این است که ایالات متحده باید برای ایران روشن کند که قصد تغییر حکومت جمهوری اسلامی را ندارد، بلکه فقط در پی تغییر برخی از سیاست های این کشور است، و ایران نیز در مقابل موافقت کند که «محدودیت های معینی» در برنامه هسته ای خود ایجاد کند.