لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

ظواهری رهبر ايران را به همدستی با آمريکا متهم کرد


ايمن الظواهری تبعه مصر و جراح چشم است. (عکس از AFP)
ايمن الظواهری تبعه مصر و جراح چشم است. (عکس از AFP)
ايمن الظواهری، مرد شماه دو القاعده، در يک نوار ويدئويي، آیت الله علی خامنه ای، رهبر ايران را به همدستی با آمريکا در عراق و افغانستان متهم کرد.

شبکه تلويزيونی الجزيره روز دوشنبه ۱۸ شهريور ماه بخش هايی از اين نوار ويدئويی را که به حملات تروريستی ۱۱ سپتامبر می پردازد پخش کرد.

اين سومين انتقاد الظواهری از ايران در شش ماه گذشته است. او ارديبهشت ماه گذشته در دو پيام، سیاست های رهبران ايران را مورد انتقاد قرار داده بود.

ايمن الظواهری، در بخشی از اين پيام ويدئويی به آیت الله علی خامنه ای، رهبر ايران، اشاره می کند و می گويد: «رهبر ايران با آمريکا در اشغال عراق و افغانستان همدستی می کند و رژيم های دست نشانده هر دو کشور را به رسميت می شناسد.»

او در ادامه از رهبران شيعه انتقاد می کند و می گويد: «حتی يک مقام شيعه، چه در عراق يا جای ديگر، برای مبارزه با متجاوزان صليبی آمريکايی در عراق و افغانستان حکم جهاد نداده است.»

آمريکا از زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳، ايران را به دامن زدن به خشونت ها در عراق متهم می کند و می گويد که ايران شبه نظاميان شيعه عراق را در خاک خود آموزش می دهد و به آنان سلاح و تدارکات می رساند.
  • «رهبر ايران با آمريکا در اشغال عراق و افغانستان همدستی می کند و رژيم های دست نشانده هر دو کشور را به رسميت می شناسد.»
ایمن الظواهری


ايران همواره اين اتهام آمريکا را رد می کند و می گويد که آرامش در عراق، در راستای منافع ملی ايران است. ايران همچنين در مقابل، حمله آمريکا به عراق را موجب بر هم خوردن آرامش در منطقه و ورود تروريست ها به عراق عنوان می کند.

در بخش ديگری از اين پیام ویدئویی، ظاهرا مصطفی ابواليزيد، يکی از رهبران بلند پايه القاعده که ماه گذشته خبر احتمال کشته شدن او در مرز افغانستان و پاکستان منتشر شد، ظاهر می شود.

او درباره استعفای پرويز مشرف، رييس جمهوری سابق پاکستان اظهار نظر می کند و می گويد که او به خاطر خيانت به اسلام «توسط خداوند تحقير شد» و می افزايد: «او گزينه ديگری جز استعفا از مقام رياست جمهوری نداشت.»

ابواليزيد که به عنوان فرمانده عمليات های القاعده در افغانستان شناخته می شود، يک تبعه مصر است که در سال ۱۹۸۱ پس از ترور انور سادات، رييس جمهوری مصر به همراه ايمن الظواهری به زندان افتاد.

سه انتقاد از ايران در طول شش ماه

ايمن الظواهری، ارديبهشت ماه گذشته در پيامی که در يک نوار ويدئويی ضبط شده بود، ايران را متهم کرد که با مشکوک خواندن عاملان حادثه ۱۱ سپتامبر در صدد بی اعتبار کردن القاعده است.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران و محمد علی حسينی، سخنگوی وقت دولت ايران، حدود يک ماه پيش از انتشار پيام آقای ظواهری، حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ را واقعه ای «مشکوک» خوانده بودند.

الظواهری در پيام خود همچنين تلويزيون المنار، وابسته به گروه حزب الله لبنان و رسانه های ايران را به شايعه پراکنی در باره حملات ۱۱ سپتامبر متهم کرده و گفته بود: «اين رسانه ها قصد دارند با پخش شايعه، عمليات قهرمانانه سنی ها که در تاريخ ثبت شده است را دروغ جلوه دهند.»
ظواهری در شش ماه گذشته سه بار رهبران ایران را مورد انتقاد قرار داده است.

وی دو هفته پيش از آن هم، در يک نوار صوتی که در اينترنت منتشر شده بود، ايران را به همکاری با آمريکا برای تسلط بر خاورميانه متهم کرده بود.

او در اين پيام که روز ۳۰ فروردين و به مناسبت پنجمين سالگرد حمله آمريکا به عراق منتشر شده بود، نسبت به «توطئه مشترک ايران و آمريکا در عراق و خاورميانه» هشدار داده بود.

مرد شماره دو القاعده، در اين پيام، ايران را متهم کرده بود که قصد دارد بخش جنوبی عراق را ضميمه خاک خود کند و گفته بود، اين امکان وجود دارد که ايران و آمريکا به تفاهم برسند و ايران در مقابل رسيدن برخی و يا تمامی اهداف خود، سلطه ايالات متحده را در منطقه ناديده بگيرد.


XS
SM
MD
LG